Община Созопол се обяви против избирателно прилагане на Законите за културно наследство при съгласуване на различни инвестиционни проекти
Поводът е проектът за автогара в града
Източник: Община Созопол
На 30 януари кметът на Созопол Тихомир Янакиев се срещна със служебния министър на културата проф. Велислав Минеков (отстранен от президента от правителството в новия му състав няколко дни по-късно). Тема на разговор е бил проектът за автогара в града. На срещата са присъствали също директорът на НИНКН (Национален институт за недвижимо културно изкуство) арх. Петър Петров и служители на Института.
Янакиев е поставил въпроса защо процедурите се бавят толкова много, след като Община Созопол е входирала в Министерството на културата инвестиционен проект-част Архитектура и две години по-късно все още няма категорично становище от НИНКН и съответно не може да се пристъпи към активни дейности по нейното изграждане. Янакиев е изказазал неодобрение от начина на работа на Института, който според него се състои в избирателно прилагане на Законите за културно наследство при съгласуване на различни инвестиционни проекти на територията на града. Това съмнение е било породено, след като в Общината е постъпил съгласуван с МК и НИНКН проект на частен инвеститор за изграждане на „Търговски комплекс с магазин за хранителни стоки, магазин за промишлени стоки, игрална зала, нощен клуб, ателие за услуги, кафене и аптека“ в съседен до отредения на автогара имот и съответно двата имота попадат под закрилата на едни и същи нормативни уредби, но се третират по различен начин. Представени от Янакиев са били и различията, които се наблюдават при съгласуването на двата проекта в съседни имоти:
1. Одобрението на проекта на частен инвеститор за търговски комплекс се случва само за 40 дни, а този на Община Созопол за автогара две години все още чака съгласуване.
2. Проектът за търговски комплекс е одобрен с извършване на археологическо проучване по време на строителството, а от Община Созопол се изисква извършване на предварително спасително-археологическо проучване на терена и представяне на протокол за извършени археологически разкопки, на чиято база да се определят последващите проектни разработки. Важен е и въпросът за финансовото и времевото измерение на това начинание, което още повече би затруднило и забавило този проект с обществено значение. Във връзка с тези изисквания на НИНКН, Община Созопол възложи инженерно-геоложко проучване на горния пласт на терена с дълбочина от 2,40 до 4,00 м, което доказа, че е насип от пясък и строителни отпадъци, както сочат и исторически данни и научни доклади.
3. Вече изграденият търговски център е с огледална фасада, което е в противоречие със специфичните правила за проектиране в местност „Провлака“, одобрени от НИНКН с цел съхраняване на културното наследство на града, казват от Община Созопол.
Снимка: Община Созопол
Проектът за автогарата е в класически стил сграда на един етаж със скатен покрив с керемиди, но според директора на НИНКН не се вписва в градоустройствената среда и предлага в имота да се построи модерна сграда. МК свиква разширен експертен съвет към МК – СЕСОНКЦ, който се е провел на 02.09.22 г. с участието на различни архитекти от цялата страна. На него е одобрено Обемно-устройствено проучване на сграда, т.е. колегията е одобрила височината и обема на постройката, като е имало отправена конструктивна критика към подобряването на архитектурата в сградните детайли. След него проектът е редактиран според съветите на присъстващите на заседанието архитекти и внесен отново в МК на 12.10.22 г., до момента отговор няма.
Тихомир Янакиев е изразил исканията на Община Созопол да се ускори времето, необходимо за съгласувателната процедурата, както и проектът да бъде одобрен с археологическо проучване. Кметът е категоричен, че няма да разкопае входа на града за проучвания, които могат да продължат години.
На срещата МК и НИНКН са поели ангажимент в най-кратък срок да изпратят писмо до Общината, с което да внесат яснота за бъдещото развитието на проекта.