Положени са основите на новата сграда за Лабораторен блок на българската база на о. Ливингстън

1067

Предизвикателството пред изграждане на тази на пръв поглед обикновена сграда е логистиката


Завършва сезон 2019-2020 на Българската антарктическа база "Св. Климент Охридски" на о. Ливингстън и 28-та национална антарктическа експедиция, като през последните месеци бяха положени основите на новата научно-изследователска лабораторна сграда. Изграждането й се налага заради нарасналите нужди на експедицията за геоложки, биологични, медицински и екологични изследвания. PS Architects спечели конкурса за проект за сградата на мястото на старата метеорологична площадка. Конкурсът беше обявен от Българския антарктически институт.

Визуализации: арх. Никола Кожухаров

Според основателя на на PS Architects арх. Пенка Станчева, трудността от изграждането на сградата идва основно от логистиката. „Докато стъпиш „на терен“, или по-точно докато не стигнеш до терена, едва ли можеш да си дадеш сметка какво означава да строиш в Антарктика", казва тя. "За да си представи човек строителството на о. Ливингстън, трябва да знае, че механизацията там е изключително ограничена. Свалянето от кораб на товар като този и преместването му до мястото на бъдещото строителство изискват много усилия. Поради факта, че не разполагаме със собствен превоз, всичко това е възможно благодарение на добрата воля от страна на другите Антарктически нации и на изградените връзки през годините на съвместна работа. Освен от трудния транспорт, задачата се усложнява от непредсказуемостта на метеорологичните условия – никога не се знае кога ще задуха или завали и колко време ще трае“, разказва още архитектът.

Визуализация: арх. Никола Кожухаров

Арх. Станчева разказва, че въпреки всички трудности строителството на сградата е започнало и тя е трасирана от инж. Борислав Александров в края на декември 2019 година. Постройката ще стъпи върху 32 броя единични стоманобетонни фундаменти, всеки от които е анкериран към скалата с химически анкери и анкериращ единичен профил. За всеки единичен фундамент са предвидени по 9 анкера, или 288 анкера, всички монтирани от участниците в експедицията. Стъпката на сградата изисква да бъде такава заради силния поривист вятър - максимална му скорост, измерена на о. Ливингстън, е 175 км/ч.

Визуализация: арх. Никола Кожухаров

Екипът, проектирал сградата, включва още: инж. Живко Иванов (конструкции), инж. Нели Димитрова (ОВиК), инж. Владо Петков и инж. Димитър Колев (електроинсталации), инж. Албена Канева (ВиК), арх. Никола Кожухаров и инж. Паулина Димова (визуализации). В лабораторния блок се предвиждат геоложка, биологична и обща лаборатория (като към всяка се предвижда складово помещение), както и дневна с възможност на изнасяне на презентации, кът за почивка и библиотека (видеотека). Ще има санитарни възли, общо складово помещение, четири спални помещения за общо осем души - с по две легла, работна маса и гардероби, както и отделен санитарен възел и две душ кабини за битовата част.

Визуализация: арх. Никола Кожухаров

Строежът на сградата ще отнеме 3-4 години, а стойността на проекта ще е около 800 000 лева. Те ще бъдат осигурени от ЕС и националния бюджет.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Проектантът: В реконструкцията на Северната сграда на Националната художествена академия в София ще впишем и старо, и ново

Проектантът: В реконструкцията на Северната сграда на Националната художествена академия в София ще впишем и старо, и ново

Тя няма да е нито крещяща, нито авангардна, и съм сигурен, че след завършването й хората ще я оценят, казва арх. Стефан Добрев

Три нови сгради за социални и интегрирани здравно-социални услуги ще бъдат изградени във Варна

Три нови сгради за социални и интегрирани здравно-социални услуги ще бъдат изградени във Варна

Проектът на общината е финансиран от Националния план за възстановяване и устойчивост

Цялата магистрала "Европа" ще бъде пусната в експлоатация до средата на септември

Цялата магистрала "Европа" ще бъде пусната в експлоатация до средата на септември

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов при направената днес проверка на напредъка в изграждането на последния участък от аутобана