Ще подобряват състоянието на пътя с участъка на катастрофата

40

Ще се коригира скоростта с нови знаци, ще се подобри маркировката и ще се направят постъпки за издаване на Акт 16


Макар да се предполага, че шофьорът е познавал пътя, е възможно причината за удара в мантинелата да е негова грешка в нощни условия, дъжд, хлъзгав път и евентуално по-висока скорост. Предполага се, че шофьорът не е заспал, защото малко преди инцидента има ремонт на пътя, където се минава от една лента в другата, и инцидентът е щял да стане там. Лоша организация на движение и лоша поддръжка на отсечката също може да са го дезориентирали и затова да се е ударил в мантинелата.

Пътните условия

Първо, учасътъкът между Даскалово и Долна Диканя по „Струма“ не е нито магистрала, нито скоростен път, и тепърва по физически параметри, наклони и завои ще се определи на каква категория отговаря. Макар да има знаци за ограничение на скоростта до 120 км в час, неговата категория като магистрала преди това може да обърка шофьорите за качеството му и броят платна. Пътят получава Акт 15 през 2007 г. ДНСК отказва да издаде Акт 16 заради незавършени отчуждителни процедури. Имало е ограничение на скоростта от 90 км/ч. „Не мога да кажа защо през 2013 г. има решение скоростта да се вдигне на 120 км/ч“, каза в събота министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова в предаването „Денят започва с Георги Любенов“ на БНТ.

Второ – липсва навременен знак, който да указва, че предстои отбивка за почивка. Този със знак за чешма се е намирал в канавката.

Трето, пътната маркировка преди отбивката в отделни участъци липсва, а в други е с ниски светлоотразителни качества. Според Виолета Комитова по договор от април т.г. на две частни фирми е възложено да се поднови маркировката, но работата не е завършена в пълен обем.

Четвърто, мястото за отбивка е сигнализирано със знак едва на самата мантинела, но много високо и без да указва, че препяствието е ниско долу, и то със залепена върху него рекламна лепенка, която допълнително затруднява визуализирането му.

Пето, според Националното следствие, Европейския център за транспортни политики, експерти и шофьори мантинелата на мястото на катастрофата, отделяща мястото за отбиване за почивка от пътното платно, е опасна, защото се появява изведнъж след завой и може да е объркала шофьора, че има и трето платно и той да е решил да се престрои в най-дясната лента. Освен това мантинелата е била с остарели светлоотразители тип „котешки очи“ и е завършвала с т.нар. "рибена опашка“, която като нож влиза в превозното средство. Според Комитова мантинелата е направена по проект от 2002 г., когато нормите са били такива. По-късно се въвеждат мантинели с полегати участъци в двата края, каза тя.  

Вероятните причини за пожара

Все още няма официална позиция дали интензивният пожар е възникнал след удара в мантинелата или малко преди него. Едната версия е запалване от искрите от стърженето на мантинелата по асфалта след удара, както и взривяване на въздушните възглавници, които също са допринесли за въпламеняването.

В подкрепа на втората версия – че пожарът е възникнал преди удара, са снимки, които показвали, че мантинелата също гори, т.е. автобусът вече е горял. Коментира се, че е възможно в него да са се превозвали или да са оставени предмети или вещества, които са се разгорели много бързо. Според разследващите нямало данни за пренасяно гориво, за взрив и за умишлен акт. Появи се предположение, че огънят може да е тръгнал и от допълнително монтиран резервоар за гориво зад шофьора, който може да не е бил свързан със системите за сигурност. Беше припомнен подобен случай във Франция през 2015 година, когато при катастрофа между автобус и ТИР и последвал пожар загиват 43-ма души.

Опозицията в Северна Македония коментира евентуално нелегален транспорт на киселина, използвана за производство на хероин. Към това се допълва, че четирите автобуса на "Беса Транс" не са проверени и за тях няма данни в митническата система. Според властите в Северна Македония "Беса Транс" е извършвала злупотреби с лицензите и с това съзнателно е нарушавала закона за пътническия превоз.

Състоянието на автобуса

Автобусът, за който се твърди, че е от 2018 година, би трябвало да е от трудно горими материали и да има автоматична система за сигурност, която е трябвало да сработи и автобусът да мине на авариен режим: да спре, да се отворят всички врати и аварийни люкове. Автобусът разполага и с камери, които разпознават маркировката и ако шофьорът се отклони, автобусът го връща обратно. Освен това седалката на шофьора започва да вибрира отляво или отдясно в зависимост в коя посока се е отклонило превозното средство. Ако има препятствие пред него, автобусът сам спира. Според шофьор на същия модел автобус такъв пожар би могъл да възникне единствено при своеобразен взрив. Той не изключва дори и версията за умишлен акт вероятно от конкурентна фирма. Възможно било обаче и автобусът да е на повече от три години, но да има подправени документи за регистрация. Според един от оцелелите, преди да тръгнат от Истанбул, са забелязали, че на предната дясна гума нещо тече. Предположили, че може да е глицерин, но решили, че не е нищо страшно, защото в този момент нищо не е капело.

Очакват се доклада за участъка и резултата от проверката, възложени от МРРБ и прокуратурата. Най-рано до петък ще бъде възстановено движението в посока Благоевград при 31-ви км на АМ „Струма“. Дотогава движението от пътен възел „Боснек“ до пътен възел „Старо село“ /от км 31+180 до км 32+952/ за Благоевград ще се осъществява двупосочно в платното в посока София.

През следващите дни и при подходящи метеорологични условия в района на пътния инцидент ще бъде направена смяна на ограничителните системи и ремонт на настилката, увредена от пожара на автобуса. „Ще коригираме скоростта с нови знаци, ще подобрим маркировката и ако можем да приключим отчуждителните процедури и да се издаде Акт 16, ще бъде добре“, каза още арх. Комитова. 

ОЩЕ НОВИНИ

Близо 59 млн. лв. повече за здравеопазване, образование, транспорт и социални дейности в бюджета на София

Близо 59 млн. лв. повече за здравеопазване, образование, транспорт и социални дейности в бюджета на София

В него са и предложенията на гражданите от общественото обсъждане, както и тези на всички партии в Столичния общински съвет и независими общински съветници

Правителството одобри проект за промени в Закона за индустриалните паркове

Правителството одобри проект за промени в Закона за индустриалните паркове

Очакваните резултати от прилагането на акта включват създаване на по-­добри условия за инвестиции и за насърчаване на инвеститорите да извършват производствена дейност в тези зони

Нов многофункционален център и обновен централен площад ще имат в Момчилград

Нов многофункционален център и обновен централен площад ще имат в Момчилград

Споразуменията бяха подписани преди дни в Министерството на регионалното развитие

Скоро се очаква да започне ремонт и благоустройство на пешеходно пространство по ул. "Димитър Благоев" в Бяла Слатина

Скоро се очаква да започне ремонт и благоустройство на пешеходно пространство по ул. "Димитър Благоев" в Бяла Слатина

Според Общината, с изпълнението на дейностите централната алея на града ще придобие по-красив, по-уютен и естетически издържан облик

Изготвят работен проект за благоустрояване на крайречната зона по река Янтра в Габрово

Изготвят работен проект за благоустрояване на крайречната зона по река Янтра в Габрово

Участъкът е между моста на ул. “Д-р Никола Василиади“ и моста на ул. „Христо Ботев“

Обсъждат превръщането на жп гарата в Банско в транспортен център и музей на Родопската теснолинейка

Обсъждат превръщането на жп гарата в Банско в транспортен център и музей на Родопската теснолинейка

В началото на месеца беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от  представители на БДЖ-ПП и НКЖИ