Възстановяват ограда със сграфито техника между две красиви сгради в София

144

Недвижимите културни ценности се намират на ул. „Париж“ 1 и ул. „Московска“ 29


Днес Столичният общински съвет одобри изпълнението на художествено оформление чрез техниката сграфито* на арковидни ниши на реконструираната ограда между две сгради в центъра на София. Административната сграда на Столична община на ул. „Париж“ 1  (бивша Жилищна сграда на Киро Стефанов) и жилищната кооперация – Палата „Св. София“ на ул. „Московска“ 29 срещу едноименния храм, са архитектурeн паметник на културата с категория „местно значение“. Оградата между двете сгради попада в охранителните им зони, както и в обхвата на територия с културно-историческо наследство със статут на групова недвижима културна  ценност.

Снимка: Google Street

Стенописите в двора на Финансовия отдел на Столична община в техника сграфито в „нишите” на тухлената ограда от арков тип са отпреди век и са с типично местоположение за изпълнение на курсови работи на студенти от 80-те години, като периодът на създаване се определя между 1944 и 1989 г. През 2018-2019-а са извършени експертни, проучвателни и проектни дейности във връзка с демонтажа и реконструкцията по автентични данни на оградата, изготвени са и инвестиционни проекти, съгласувани от Министерството на културата и одобрени от Направление „Архитектура и  градоустройство“. Издадено е разрешение за строеж и съгласно изискване на МК след приключване на реконструкцията по оградата е изготвен художествен проект със сграфито техника в оградните ниши. Автори на идейните разработки са студенти от втори и трети курс в специалност „Стенопис“ на Националната  художествена  академия с ръководител Любомил Драганов. Проектът е представен за разглеждане в Националния институт за недвижимо културно  наследство.  

Снимки: registersofia.bg. Състояние преди реконструкцията.

*Сграфито (от италиански sgraffiare или graffiare - драскам, дращя) е декоративна техника, използвана за украса на стени, но тя се използва и в живописта, най-вече в монументалната. Употребява се като художествено изразно средство и при приложните изкуства. Същността на техниката е: след нанасяне на слоеве мазилка с различен цвят върху горния слой с остър инструмент чрез драскане се създава рисунката - така се открива долният слой, който е в различен цвят. По този начин изображението се създава чрез цветовия контраст.

ОЩЕ НОВИНИ

На 13 октомври започва Фестивалът на съвременната българска керамика 2025

На 13 октомври започва Фестивалът на съвременната българска керамика 2025

Наред с признатите майстори можем да видим творби на млади художници, да се върнем назад и да погледнем в бъдещето

Излезе от печат албумът "Колю Фичето. Българският строителен гений"

Излезе от печат албумът "Колю Фичето. Българският строителен гений"

Официалното му представяне ще се състои на 9 октомври от 14:30 ч. в Исторически музей – Дряново

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Aya Estate Vineyards близо до село Хърсово в район Мелник е по архитектурен проект на WhATA и включва още лозя, пасище, конна база, овощна градина, оранжерия, амфитеатър, зони за отдих, ресторант и хотел

Петият Балкански студентски архитектурен пленер събра млади таланти в Момчилград

Петият Балкански студентски архитектурен пленер събра млади таланти в Момчилград

Събитието е организирано от Ротари клубовете на Гърция, Северна Македония, Турция и България със съдействието на Съюза на архитектите в България

Откриха възстановен по антични образци античен воден часовник на Сахат тепе в Пловдив

Откриха възстановен по антични образци античен воден часовник на Сахат тепе в Пловдив

Т. нар. Клепсидра е дарение от инициативен комитет "Тримонциум"

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Атанас Гаджев (1960 – 2018) е автор на редица интериорни, екстериорни и пространствени художествено-пластични решения