BOTANIC LAB: Озеленяването като мисия, декорация, здраве и функционалност

126
BOTANIC LAB: Озеленяването като мисия, декорация, здраве и функционалност

BOTANIC LAB предоставя висококачествени услуги за проектиране, изпълнение и поддръжка на интериорно и екстериорно озеленяване, концептуален растителен декор и продукти и технологични иновации в сферата. Компанията е лидер в интериорното озеленяване на българския пазар с над 200 клиента, повече от 250 проекта и 145 хиляди квадратни метра площи озеленяване. Екипът със съоснователи Нуша Огнянова (CMO) и ланд. арх. Биляна Лесидренска (СЕО) има многогодишен опит в тази сфера, техническа експертиза в областта на ландшафтната архитектура и успешен мениджърски подход в управление на ландшафтни проекти за различни по предназначение обекти.

Екипът на BOTANIC LAB дава добавена стойност на архитектурните или интериорни проекти, като внася зелен щрих от лесни за отглеждане растения. Освен консултации, изготвяне на концепция, 3D визуализация с видео разходка, мениджмънт на подготовката и изпълнението с доставка, аранжиране и монтаж, BOTANIC LAB изготвя документация и съдейства в процеса на съгласуване в съответната общинска администрация, когато се налага. Освен това компанията предлага онлайн наръчник за грижа за растенията и поддръжка, обработка срещу болести и вредители, подхранване със специализирани торове и освежителни процедури. Друга услуга е професионална консултация и реализация на растителен декор за лични и корпоративни събития, снимки на филми, реклами и телевизионни продукции.  

BOTANIC LAB предлага и продукти като станция за работа на открито, кашпа и затворено място за съхранение, стенни, висящи и подови стойки, комбинация от метална конструкция и увивна растителност, съдове от калибрована стомана. В раздела Devider Planters компанията дава и решения за работните пространства.

Може ли да се каже, че клиентите ви са основно компании, които ценят важната роля на озеленяването и ландшафтната архитектура?

От създаването на компанията целим да покажем стойността на озеленяването не само като декоративен елемент от една интериорна или екстериорна среда, но и като начин да създадем здравословни условия – по-чист въздух, по-висока влажност, шумоизолиране и близост до природата, която допринася за по-добро физическо и психическо здраве за хората. Всички тези фактори са важни за компаниите, особено след периода на пандемия, който засили грижата за служителите от гледна точка на изграждане на здравословна среда за работа.

Трансформацията на офис площите през последните години, които са основен фокус на нашата дейност и където имаме най-голяма експертиза, позволи да се интегрира още по-голям процент озеленяване - особено в интериорните проекти. На растителността вече се гледа не само като на фактор, който създава уют и допринася за по-голяма продуктивност, но и на функционалната й роля – например да сепарира по-големи пространства, каквито са отворените работни зони.

Кажете малко повече за това какво означава концептуален растителен декор и как решавате спецификата на всяко пространство?

Подчинен на конкретна концепция или тема, растителният декор под наем или като проект е част от нашето портфолио с услуги още от самото начало на компанията. Имаме проекти, свързани със събития, инициативи в градска среда или в публични пространства, за снимки на различни продукции и т.н. Например в края на миналата година изградихме декор, който беше на цяла фасада в центъра на град София във връзка с фестивала „Дива Коледа“, който реферираше към изчезващите видове диви животни и подкрепяше тази кауза.

Какво и как събра екипа ви и кои са основните принципи, които следвате в работата?

Основателите на компанията са жени – Биляна Лесидренска и Нуша Огнянова – едната ландшафтен архитект, а другата с опит в предприемачеството, устойчивия бизнес и зелените технологии. В момента екипът ни е съставен от 10 души, преобладаващо ландшафтни архитекти.

Нашата фирмена култура определя да сме освен много стриктни по отношение на качеството, бързината и професионализма, с който се работи, но и да сме дългосрочен партньор на нашите клиенти – да се грижим да създаваме решения не еднократно, с целите на проект, а да се превърнем в екип, на който можеш да разчиташ в бъдеще.

Екипът ни е разделен на микроекипи, които се грижат за основните ни две дейности – проектиране и изграждане и поддръжка на озеленяване. Стараем се да сме водени от основните принципи, които са заложени от създаването на компанията – инициативност, проактивност и отговорност.

Снимка: BOTANIC LAB. Нуша Огнянова - съосновател и CMO.

Каква е основната отправна точка при всеки проект?

По принцип имаме няколко сценария за стартиране на работа по един проект, но основните са да работим директно с клиента, когато се налага, да сме и консултанти, и интериорни и продуктови дизайнери, и да стигнем до уникални решения на базата на целите и желанията на клиента. Другият най-често срещан сценарий е да работим заедно с партньор – архитект, интериорен дизайнер или проектен мениджър, и да сме част от проекта в по-напреднала фаза, когато трябва да реализираме техните смели идеи.

Кои проекти преобладават – интериорни или екстериорни и защо?

В нашето портфолио от проекти основно има интериорни и това е защото ние искахме да се профилираме в това. Когато стартирахме през 2018 година, интериорното озеленяване набираше скорост и нямаше много компании, които го предлагат в България.

Няколко години по-късно имаме повече от 60 интериорни проекта на година, основно офис сгради, но и също така магазини, хотели, заведения и публични пространства. Това е хубаво и от гледна точка на сезонност, която е съществен фактор в ландшафтната архитектура. При нас няма месец, в който да имаме отлив на проекти - както е в компаниите, които предлагат само екстериорно озеленяване.

Имате ли добро сътрудничество с институции, професионални и неправителствени организации и в какво се изразява то?

Botanic lab развива своята корпоративна социална отговорност в сферата на подобряване зелената система на градската среда в България, като си партнира с редица институции, професионални организации и НПО. През последните години сме били партньори в редица инициативи за устойчиво развитие на градската среда в София на Камарата на архитектите в България, Столична община, Лесотехнически университет и други. Били сме част от събития с фокус зелена градска среда като „Реките на София“, Sofia Design District, Melba Design Forum и други.

Как бихте обобщили вашата работа (и мисия) до този момент?

Botanic lab предоставя лесен и достъпен начин да живеем в по-зелена, здравословна и красива среда благодарение на растенията. За последните 5 години компанията се е превърнала в лидер на българския пазар, що се отнася до услуги, свързани с проектиране, изграждане и поддръжка на интериорно озеленяване.

Една от целите ни е развитието на нашето продуктово портфолио с иновации в сферата на ландшафтната архитектура за световния пазар, като желанието ни е да адаптираме концепцията за умно и дистанционно управление при поддръжката на озеленяването, както и мониторинг на условията на интериорните пространства. С тези продукти Botanic Lab участва в редица конкурси и печели награди в сферата на технологичните иновации и предприемачеството на национално и европейско ниво.

Последната иновация, по която работим, е Botanic Wall – умна модулна вертикална градина. Проектът е финансиран от Innovation Norway и от 2024 година се очаква да излезе на европейския пазар.
 

Проектите на BOTANIC LAB, както и интересни новини, тенденции и съвети може да разгледате в сайта на компанията.

READ MORE INTERVIEWS

GROHE SPA на Седмицата на дизайна в Милано

GROHE SPA на Седмицата на дизайна в Милано

Карл Ленън (Karl Lennon) - Leader GROHE SPA, LIXIL EMENA, споделя за миналогодишното участие на премиум под-марката на GROHE на Milan Design Week, подчертавайки нейното трайно въздействие и успех в общността на архитектурата и дизайна. Той говори и за бъдещото издание, което предстои между 16 и 21 а...

Черното е новият хром - елегантно, отличаващо и запомнящо се

Черното е новият хром - елегантно, отличаващо и запомнящо се

Има една доминираща тенденция в дизайна на банята и това е черният цвят. Патрик Спек (Patrick Speck), ръководител на LIXIL Global Design, EMENA, споделя мнението си за тенденцията и дава съвети как да включите черното в дизайна на вашата баня. Черното е един от модерните цветове в интериорния дизай...

SIMPLE.ARCHITECTURE: Експресивна и семпла архитектура с проста геометрия

SIMPLE.ARCHITECTURE: Експресивна и семпла архитектура с проста геометрия

Александър Йончев завършва университета Ecole Nationale Supérieure d'Architecture в Сент-Етиен във Франция през 2013 г. След това отива в Италия, където до 2015 г. работи в Damilano Studio Architects, където среща и си сътрудничи с някои от най-знаменитите съвременни италиански дизайнери....