Cushman & Wakefield Forton: Над 50% е ръстът на търговските паркове в България през 2023 година

69

Площите в сегмента нарастват с темп значително над средния за Централна и Източна Европа, показват данните на консултантската компания


Визуализация: cwforton.com

Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа и пазарът върви към  насищане в средносрочен план. С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8.35 млн. кв. м. Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем – 511 хил. кв. м, ръстът на нашия пазар е значително над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50%, показват данните на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.

„Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители“, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.

През последните години в региона се наблюдава силен интерес към ритейл парковете, който се изразява не само в строителството на нови площи, но и в навлизането на нови концепции. Докато в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа „Направи си сам“ и отскоро - места за хранене, на развитите пазари концепциите вече предлагат също кина, хотели, споделени офис площи и други.

„От пандемията насам възприятието на ритейл парковете от страна на потребителите значително се промени. Те се наложиха като практични места за пазаруване, докато при моловете фокусът пада върху потребителското преживяване и забавления“, обобщи Муховски. Според него експанзията на този сегмент е добра новина за пазара на бизнес имоти.

„Следва обаче да се отчетат и управляват потенциалните рискове, които бързият растеж носи. Основните са липса на ноу-хау, управлението на паричните потоци, подценяване или надценяване на потенциала на даден проект. В допълнение професионалното управление би спомогнало за създаване на правилен микс от обекти, добра поддръжка на площите и комуникация с наемателите“, допълни той. От гледна точка на търговците основните рискове са от канибализация между обектите и все по-задълбочаващите се проблеми с намирането и обучението на персонал.

По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв. м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващи се пазари като българския. В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв. м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв. м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв. м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв. м на 1000 жители.

Онлайн vs. офлайн

След бързата експанзия на онлайн търговията в пост пандемичната 2021 година, когато секторът отчете реален ръст от 43% у нас, през 2022 г. този показател е намалял до 12.4%. През 2023 г. пада до едноцифрено число – 8.3% след приспадане на инфлацията, показва статистиката. В същото време оборотите на физическите обекти в молове и ритейл паркове остават стабилни.

По-драматична е картината с онлайн търговията в Европейския съюз, където след 13.6% ръст през 2021 г. през следващите две години инфлацията води до реален спад на онлайн търговията – съответно с -5.4% и -1.3%. „След бързия растеж на онлайн продажбите пазарът видимо се отрезви и хибридните модели между онлайн и физически обекти се доказаха като най-устойчив модел през последните години“, посочи Георги Муховски.

Според него възпиращ фактор за бързия ръст на онлайн търговията отчасти е логистиката, тъй като много брандове все още изпитват проблеми с центровете за обработка и приемане на пратките, както и с логистиката на т.нар. последна миля. Много от големите международни марки успешно съчетават физически обекти и онлайн пазаруване чрез формати от типа click&collect и замяна и връщане на пратки във физическите им магазини. Според Муховски именно ефективната колаборация между офлайн и онлайн търговия както и дигитализацията в сектора ще изиграят решаваща роля за бъдещето на ритейл пазара.

ОЩЕ НОВИНИ

Изградено е локалното платно, осигуряващо един от достъпите до предвидения "Бизнес Център Филвик" на входа на Варна

Изградено е локалното платно, осигуряващо един от достъпите до предвидения "Бизнес Център Филвик" на входа на Варна

За архитектурата на сградата отговаря Fekta Architectiral Studio, които са заложили на изчистена визия

Започна изграждането на обходния път на Рудозем

Започна изграждането на обходния път на Рудозем

С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен извън града и ще се улесни пътуването към гранично контролно-пропускателен пункт Рудозем - Ксанти

Неразказани истории от Стара Загора в безплатен градски тур

Неразказани истории от Стара Загора в безплатен градски тур

Инициативата на Общината и Туристическия информационен център се осъществява с помощта на Регионалния исторически музей и Регионалната библиотека „Захарий Княжески“

Българското студио STARH достигна до финала на престижния World Architecture Festival с два проекта

Българското студио STARH достигна до финала на престижния World Architecture Festival с два проекта

Това са жилищна сграда LH в историческия център на Варна и проектът за хотел NAMA в Пампорово