Летището в Русе отново е в риск, алармират организации

254

След новината от декември миналата година, че приемната сграда може да получи статут като недвижима ценност от национално значение, преди дни беше съобщено за процедура по отдаването на летището на концесия


Снимка: Община Русе

На 19 декември миналата година стана ясно, че летището в с. Щръклево е минало експертния съвет към Министерството на културата и е гласувано да получи статут като недвижима ценност от национално значение. На 24 януари обаче Община Русе съобщи, че българска компания ще инвестира в летището, като дружеството трябва да извърши текущи ремонти и да изработи документите, нужни за ползването му като гражданско. Инвестиционното намерение е внесено месец след експертния съвет на МК. Още не е издадена официална заповед от министъра на културата и така летището все още не попада под защита на Закона за културното наследство.

Дружеството предвижда възможност за използване на вече съществуващата материална база, като първият етап включва „ремонт и реконструкция на пътническия терминал и привеждането му в съответствие с изискванията за авиационна сигурност“. Никъде не се споменава, че приемната сграда на летището е гласувана за предоставяне на статут на единична недвижима културна ценност от национално значение, казват от Ново архитектурно наследство и ДОКОМОМО България.

Според организациите има риск да се изгуби ценната автентичност на Летище Русе. „Нови инвестиции са приветствани и  необходими за развитието на обекти, обявени като „недвижими културни ценности“. Но доказаният подход от Европа и от света е, че преизползването на сграда-шедьовър на следвоенния модернизъм носи много по-голяма добавена стойност, когато инвестициите са насочени към изявяване на специфичните ценности на сградата, вместо повсеместен ремонт, който може да ликвидира всички характерни черти на мястото. Сграда „културна ценност“ не означава замразяване във времето. Опазването е възможност да се планира развитието на подобни сгради чрез правила, които да помогнат тези обекти да се превърнат в съвременни и оживени места“, казват от ДОКОМОМО.

Защо летище Русе е значимо разказват от „Ново архитектурно наследство“, като обектът беше един от представените в изложба под надслов „Тоталпроект“. Създадена в периода 1972-1976 г. по проект на местния архитект Йордан Бояджиев, тази легнала модернистична кутия се отличава с безкомпромисно внимание към архитектурния детайл както в екстериора, така и в интериора, с изключително ниво на синтез на архитектурата с монументалните и декоративните изкуства и със смели, но добре обмислени и прецизно изпълнени конструктивни решения.

Интерпретациите на тема “полет” са закодирани във всички нива на архитектура и дизайн на летището. Принцип, който може да се открие още при градоустройственото решение – погледната отгоре, сградата и подходът към нея ясно наподобяват траекторията на кацащ или излитащ самолет.

Приемната сграда представлява типична модернистична кутия с богато остъклени надлъжни фасади и с изявени линейни елементи. Обемът е визуално отлепен от терена чрез тъмната ивица на сутерена и създава впечатлението, че левитира.

Смелата конзолна козирка над входа е главен акцент, който лесно може да бъде оприличена на разперено крило. Тя е с дължина над 10 метра, но е лека, метална, и окачена на тънки стоманени въжета за плътната рамка на фасадата.

Друга абстрактна на фигура в полет Бояджиев залага и в декоративното пано от профилирани бетонни елементи на северната фасада. Това е един от най-разпознаваемите елементи на летището и негова визитна картичка.

Въпреки че не функционира от почти 25 години, приемната сграда на Летище Русе се отличава като един от най-автентично запазените примери за модернизма от това време у нас. Тя е успяла да капсулира в себе си духа на времето от 70-те и 80-те по безпрецедентен начин, като дори оригиналните мебели са все още на първоначалните си места.

Приемната зала е просторна и светла – с височина на два етажа и обиколна галерия, в чийто център се рее ефирно месингово кълбо с автор скулпторът Галин Малакчиев. Светлината и преливащите се пространства доминират и създават чувство за лекота и отново - полет.

Всичко в интериора “лети” – дори изящната стълба с конзолни стъпала, закрепени за наклонени носещи греди, и леки дървени парапети в приемното пространство. Специално проектираните от арх. Бояджиев кожени столове с метална база, погледнати отстрани, също приличат на силует на птица, разперила криле в далечината.

Източник: Ново архитектурно наследство

ОЩЕ НОВИНИ

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Средствата са със 17,3 млн. лева повече от първоначално предвидените за обновяване на спортната инфраструктура у нас

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Основният ремонт на една от най-натоварените улици в града включва подмяна на ВиК и тротоари, оформяне на джобове за съдовете за смет, монтиране на LED осветление и преасфалтиране

Община Варна спира административното производство по проекта за строеж на жилищни сгради на терена на бившето военно поделение в землището на квартал "Галата" в район "Аспарухово"

Община Варна спира административното производство по проекта за строеж на жилищни сгради на терена на бившето военно поделение в землището на квартал "Галата" в район "Аспарухово"

Поводът са жалби и сигнали от граждани и неправителствени организации за неправомерно изсичане на дървета и опасения за активизиране на свлачищни процеси, неспазване на процедурите по Закона за опазване на околната среда и други

Пазарът на търговски площи - с висока активност и стабилни наемни нива през първата половина на годината

Пазарът на търговски площи - с висока активност и стабилни наемни нива през първата половина на годината

Модерните търговски площи в София остават съсредоточени основно в осемте водещи търговски центъра