Обявиха победителите в международния архитектурен конкурс за реконструкция, благоустрояване и подобряване на градската среда около Общинския пазар на Стара Загора
Отличени са три проекта от България, като победител е студио place.make
В международния архитектурен конкурс The Market Zone, обявен през август, участваха архитекти и урбанисти от 12 държави: България, Германия, Италия, САЩ, Иран, Сирия, Финландия, Нидерландия, Русия, Казахстан, Египет и Етиопия. Чрез конкурса Община Стара Загора търси цялостна концепция за развитие, подобряване и дизайн на градската среда и идейно решение за ул. “Пазарска” и площадното пространство зад Универсалния магазин, заключени между бул. “Цар Симеон Велики”, бул. “Руски” и улиците “Княз Борис” и “Кольо Ганчев”.
Териториалният обхват на конкурса включва три естествено обособени зони. Първа зона включва Централен универсален магазин и площта зад него, съчетаваща подземен паркинг на две нива и площадно пространство. Основно определяща за зоната е сградата на Ески джамия, недвижима културна ценност от национално значение, превърната в Музей на религиите. Втора зона е оформена между ул. “Цар Иван Шишман” и ул. “Петър Парчевич”, пресечена е от ул. “Пазарска” и е с търговски функции на обектите, обърнати към улицата. Територията е наситена с разнообразие от сгради с различно предназначение. Трета зона е доминирана от Пазара и е изключително активна, като е наситена с търговски площи, преместваеми обекти, офиси, както и с множество кафенета и заведения за хранене, които разполагат с маси и места за сядане на улицата през летните месеци.
Конкурсните проекти бяха оценявани от деветчленно международно жури. Отличени са три проекта от България, като победител е проектът на студио place.make, което ще получи награда от 20 000 лева, а Община Стара Загора ще му възложи да изработи технически и работен инвестиционен проект.
Дизайн стратегията на студиото (екип Нурхан Реджеб, Силвия Чакърова, Маргита Василева, Оля Панчовска и Христо Христов) е водена от желанието да превърнат публичните пространства в места, които привличат и задържат хора от различни възрасти и с различни интереси. В зона 1 авторите на проекта залагат на съхраняване на представителния облик, като обогатяват пространството с озеленяване, включително дървета. Предлагат се повече и разнообразни места за сядане, които да дадат възможност за припознаване на площада като място за социализация, почивка и събития. Пред Музея на религиите се създава малко площадно пространство, с което да се подобри визуалното възприемане на сградата и връзката ѝ с околното пространство, както и да позволи провеждането на беседи на открито. Предвид по-представителния облик се залага на използването на настилки от естествен гранит, които да кореспондират с облика на централната пешеходна улица (бул. „Цар Симеон Велики“). Различните нива на площада се преодоляват с по-плавни форми на стълбите и рампи, с които да се подобри достъпността на средата. Предвижда се повдигнато пешеходно пресичане на ул. „Цар Иван Шишман“, което да свърже пространствено и визуално зони 1 и 2.
В зона 2 от студио place.make предлагат по-добра организация на паркирането по ул. „Пазарска“ и в паркинга към жилищния блок, за да се създадат повече и непрекъснати пешеходни пространства, включително малък площад с места за сядане източно от сградата на бившето кино. С проекта се предлага нова организация на зареждането на пазара и търговските обекти около него, което освобождава частта от ул. „Пазарска“ в зона 2 от тези функции. Това дава възможност улицата да стане споделена и да се обособи пешеходно пространство в източната част, което да прелее в пешеходната зона, която се предлага в района на пазара. За уличното платно се предвижда преизползване на гранитните павета, останали от ремонта на ул. „Св. Княз Борис“ и временната намеса на мястото на стария градски съвет. Уличното платно е на едно ниво с околните пешеходни пространства, за които се залага използването на светлосиви бетонни павета с каменна посипка с цел осигуряване на пропускливост, по-ниска степен на нагряване в горещите месеци и дълготрайност на настилката.
В зона 3 намесите са организирани около пазара и търговските функции в близост. Предвижда се реорганизация на зареждането и доставките, които да бъдат ограничени в сутрешните и вечерните часове, с вход по ул. „Петър Парчевич“ и изход по ул. „Георги С. Раковски“, които се превръщат в пешеходни улици с ограничаване на достъпа на МПС. Улица „Кольо Ганчев“ се предвижда като споделена за пешеходно, велосипедно и автомобилно движение. По нея се осигурява достъп на автомобили до паркинга, обслужващ пазара, и до задънената улица, обслужваща жилищния блок. Запазва се паркингът, но се обогатява с озеленяване. По периферията се обособяват и т.нар. дъждовни градини, които заедно с пропускливата настилка на самия паркинг да попиват дъждовната вода.
Във всички зони се предвижда богато озеленяване с дървесна, храстова и тревна растителност. Важни функции на предвиденото озеленяване са да подпомага попиването на дъждовните води, с което да се облекчи натоварването на канализацията в случаи на силни дъждове, както и да спомага за понижаването на температурата на въздуха и нагряването на настилките. За цялата конкурсна територия се предвижда използване на единни като дизайн елементи на градското обзавеждане, изработени от качествени и дълготрайни материали, които да повишат качеството на средата. Предвижда се и уеднаквяване на оформянето на фасади, рекламни елементи, изложбени и търговски площи и други с цел намаляване на визуалното замърсяване на средата.
Второ място в конкурса спечели проектът на „Дизайн Груп Студио” ООД (Design Group Studio). Те ще получат награда от 10 000 лева. Основната цел на разработката и проектното предложение е създаване на цялостна и устойчива концепция, осмислена и благоприятна среда за живот, туризъм и отдих, която преосмисля централната част на град Стара Загора и я изпълва със значение, функционалност - чрез прилагане на основни принципи в градското планиране и ландшафтното проектиране и развитие, съобразявайки се и взаимодействайки със съществуващите специфики на градския център и контактните му зони. Важна задача е и формирането на добра визуална връзка с различните обекти в територията, както и визуална и физическа свързаност между пешеходната зона, парк „Алана“, парк „Петър I“ и всички важни и значими културни и търговски обекти.
Трето място в конкурса спечели проектът на Обединение ПОВ ПОНИ (POV PONY). Те ще получат награда от 5 000 лева. Проектното предложение е опит да се подчертаят няколко структурни, мащабни и функционални характеристики на зоната. Това са например нейната модулност, подчинена на характерната за Стара Загора регулярна градоустройствена мрежа, повтаряемостта в мащаба на два вида сградни обеми в нея и интимността на мащаба на пространствата между сградите, естествено постигнатата в зоната бленда от обществени, жилищни и рекреационни градски зони. Проектът е лишен от стремеж да променя зоната радикално.
Всички участващи в конкурса проекти може да видите тук.
Ема Димитрова