Водят се разговори частният дял от собствеността на къпалня "Мария Луиза" в Борисовата градина в София да стане общинска
Именно частните имоти са основна пречка за одобряването на Подробния устройствен план на парка
Снимка: Медиапул
„Проблемът с къпалнята „Мария Луиза“ може да бъде решен. В последно време дори има движение по въпроса. Надявам се, че е било и вследствие на натиска от страна на нашата администрация и общественото внимание към казуса. След като собствениците видяха, че мокрите им сънища не могат да се сбъднат, се обърнаха към Столична община, за да се търсят варианти как техният дял да мине към Общината. Знам, че се водят разговори и тече оценка на собствеността им в къпалнята“, коментира кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков за TV1Bulgaria.
Наскоро от общинското дружество "Софийски имоти" съобщиха, че мажоритарният собственик на лятната къпалня "Мария Луиза" в Борисовата градина в София е предложил на Столична община да купи дела му в обекта или да го обезщети с равностойни имоти. В деловодството е постъпило писмо-предложение от Румен Гайтански в качеството му на едноличен собственик на капитала на дружество "Аквапарк Мария Луиза" ЕАД, което е акционер с 51,08 на сто в дружество "Парк Мария Луиза" АД. В същото дружество "Софийски имоти" е собственик на 48,92 на сто. Предложението на Гайтански е да бъде изкупен неговият дял или да бъде обезщетен с равни по стойност имоти. Искането не е от компетенциите на ръководството на "Софийски имоти", поради което предложението трябва да се препрати към Столичния общински съвет.
Припомняме, че през февруари тази година като част от подготвителни дейности в къпалнята бяха незаконно изсечени дървета на терена. През юни „Екипът на София“ изнесе информацията, че НИНКН не е съгласувал визата за проектиране, издадена като първа стъпка от процедурата за ремонт на къпалнята, която е защитена от закона като ценност, тъй като се намира в Борисовата градина, която е паметник на градинското и парково изкуство. От НИНКН са уточнили за Mediapool, че идеен проект за къпалнята не е постъпвал, но в документите по визата са посочени прединвестиционни проучвания, които "изясняват частично инвестиционното строително намерение", което формално засягало имоти с идентификатори, които по принцип не съществували. Според НИНКН причината вероятно е, че самите идентификатори са объркани, тъй като на тях не съответстват сгради. Оттам идва и несъответствието в контур и етажност.
Друг проблем е липсата на съгласуване с все още неприетият устройствен план на Борисовата градина. Не е уточнен и как ще става достъпът до къпалнята и какъв ще е капацитетът ѝ. Затова визата за проектиране е върната за допълване на документацията през декември миналата година, но оттогава движение по въпроса няма.
Относно одобряването на Подробния устройствен план за Борисовата градина наскоро главният архитект на столицата Здравко Здравков заяви за „Столица“, че проблемът е основно върху четири частни имота в обхвата на парка: къпалнята "Мария Луиза", Летния театър под Семинарията, бившия Дендрариум в посока югоизток от алея „Яворов“ и имот до бившето атракционно съоръжение на "София Ленд". „Те трябва да бъдат стабилизирани в ПУП като имоти, за които ще се предвиди отчуждително мероприятие“, коментира той и добави, че в Борисова градина проблемът не е архитектурен или градоустройствен, а е връщането на собствеността в парка обратно на софиянци. Относно автокъща "Капитолия" главният архитект коментира, че е пуснал процедура за събиране на оферти за принудително премахване и скоро се очакват конкретни действия.
Собственикът на терена - общинското дружество „Софийски имоти“, печели делото, че имотът трябва да бъде освободен, но наемателят ЕТ „Минкин” завежда дело за давностно владение. В успоредна процедура по премахване на незаконните обекти съдът счете, че не констативният акт не е коректен и Общината не е изследвала кой е физическият извършител на монтажа – ЕТ „Минкин” или дружеството "Софтрейд 2003" ЕООД. Преди това съдът спря предварителното изпълнение за премахване, защото счете, че след като се премахнат чадърите, ще бъдат компроментирани луксозните автомобили.
Ема Димитрова