Дизайнът е аристократично занимание

4760
Що е то дизайн и има ли той почва у нас, какви са пречките, изправящи се пред работещите в тази област, каква е ролята на държавата в развитието му, и къде е пресечната точка между скулптурата, и дизайна разказва за citybuildhome.bg скулпторът, и дизайнер на мебели Константин Ачков.


Завършил сте Скулптура в Художествената академия, в момента се занимавате основно с проектиране на мебели. Къде е пресечната точка между скулптурата и дизайна, и може ли на мебелите да се гледа като на скулптури в интериора?
Ако погледнем по-глобално нещата всичко е форма или по-точно формообразуване. Съвременният дизайн и архитектура показват в пълен смисъл казаното. За мен, като скулптор, мебелта е скулптура с функция и ергономия - две изисквания, с които трябва да се съобразяваш, и които вдигат много високо летвата.
Какво точно е дизайнът? Средно колко време отнема проектирането на една мебел? Как точно се случва процесът?
Точна формулировка не може да бъде дадена, тъй като това е творчески процес. Но, в чисто занаятчийски план това е всекидневна работа и натрупване на идеи, от които се избистря някаква конкретна концепция. Времето при изработване на продукт е винаги различно. В  някои случаи нещата могат да се забавят непредвидимо. Важното е накрая да се стигне до някаква оптимална форма.

Каква част от мебелите, които създавате остават концепция и каква част се реализират, и достигат до пазара?
За жалост в България все още не се "случва" дизайн. Поне не така, както е в страните, където той е едно от водещите пера в икономиката. Защото там са осъзнали, че каквото и да произведеш, то трябва да има и добър дизайн, за да се конкурира, и за да се продаде. Поради това неразбиране тук мебелните дизайнери правим нещата на ниво концепция или по-рядко вдигаме прототип, и все още търсим производители. Хубавото е, че вече сме част от Европа и света, и ако тукашните фирми все още се чудят или се съмняват дали да вложат в дизайн, то за западните това е норма и стига да им хареса нещо, те го произвеждат.

Каква е практиката - мебелите се създават и в последствие им се търси пазар или се работи основно по поръчка?
Основното, което работят колегите са поръчкови интериори и понякога някоя корпусна мебел. Истински дизайн на мебели се прави много рядко. Поради тази причина повечето  гледат, ако могат да си направят сами прототип на нещо, което са убедени че е дизайн.
Какви са пречките, пред които се изправят дизайнерите на мебелите у нас? 
Ако трябва да обобщя многобройните пречки, това  е тоталното неразбиране на родния бизнес и производителите на мебели за ролята на дизайна.

Има ли място държавата в развитието на дизайна?
Колкото и банално да звучи, в страна като нашата, където дизайнът изобщо не е структуриран, държавата трябва да се намеси чрез субсидиране на проекти и спонсориране на родни таланти в международни изяви, както го правят холандците, да речем. До преди 6-7 години никой не беше чувал за холандски дизайн. На сцената доминираше италианският. След активна политика, чрез спонсориране на родните си таланти, Холандия успя да дръпне черджето под краката на Италия и да наложи холандския дизайн като съвременна модна икона. Смисълът на това не е само културният международен облик на една държава, защото дизайнът е пряко свързан с икономиката й. Всеизвестно е, че в Италия мебелната индустрия надминава автомобилната и модната.
В коя година спрямо света сме в създаването на мебели?
Съизмерване в години не мога да дам. Скоро получих покана за международен дизайнерски конкурс Bio в Любляна, Словения, за който признавам си не бях чувал. Когато разгледах книгата, с удивление видях снимка на първото издание на Bio от 1964-а година! И на всички фотоси от годините, които са показани, личи ниво, за което ние все още можем да мечтаем. Мисля, че дизайнът е едно аристократично занимание, тъй като е свързано с голяма обща култура и познаване на история на изкуството, тенденции, и дори философия. Гаражни дърводелци на корпусна мебел у нас се помислиха за дизайнери.

Какви мебели са актуални в момента? Изцяло ли се съобразявате със световните тенденции или следвате своите собствени виждания?
Най-актуални в момента са еко тенденциите. Това значи не само еко материали и естествена дървесина, но и такива способи за изграждане. Съобразявам се със световните тенденции, там където те имат смисъл за мен. В такава тематика направих цяла серия мебели от велпапе, с които участвах заедно с група Черга на 100% Design London. Основно, обаче изследвам свои територии, като Тенсегрити мебелите, които правя.
Как ще изглеждат мебелите в бъдеще?
На този въпрос никой дизайнер не може да отговори с пълна убеденост, защото многообразието от тенденции, матирали и способи на изграждане са толкова обширни и динамичноразвиващи се. Все пак като далечно обобщение, следейки какво се случва, мога да предполагам, че мебелите ще стават все по леки, здрави и стилово различни. Другата тенденция, която много ме радва е, че осъзнато мебелите все повече се приближават до скулптурата.
Разкажете повече за уникалните си скулптури и за това как се приемат у нас и в света?
В скулптурата развивам една моя идея за съчетаването на Тенсегрити структурите с анатомичен образ. След направата на три монументални работи /кон, риба и диво прасе/, изградени на такъв принцип, но с различен подход, аз се престраших и пратих снимки с кратко описание на създателя на Tensegrity - Кенет Снелсън. Той беше много изненадан и развълнуван, че от едно място като България, което не е световен център за изкуство, може да се появят такива работи. Заяви ми, че не е виждал подобни неща, и че единствено в мое лице вижда някой, който наистина по нов и нестандартен начин да развива Тенсегрити в скулптурата. След това с мен се свърза и Стивън Ливайн, който е създал нова научна дисциплина - Biotensegrity, с която се обяснява най-добре човешката мускулно - скелетална структура и това как се движим и седим изправени. Той ми заяви, че знае всички основни работи в Тенсегрити и не е виждал нищо подобно, а също така, че това което се е опитвал за 30 години да обясни на света, аз съм успял да покажа в три свои работи по-добре.
Коя е любимата ви, създадена от вас скулптура или мебел, и какво мечтаете да ви се случи в професионален план?
Нямам любима моя творба - всяка е била различно предизвикателство, което съм преодолял по някакъв начин. За мен, самата творба не носи толкова радост и удовлетворение, колкото процесът на правенето. Мечтая да имам възможността да работя по моите неща и да материализирам колкото се може повече идеи. И всичко това да намери своето признание!

 

Интервю на Марина Аврамова
Снимки: личен архив

ОЩЕ НОВИНИ

Над 320 хиляди души посетиха щанда на страната ни на ЕКСПО 2025 в Япония

Над 320 хиляди души посетиха щанда на страната ни на ЕКСПО 2025 в Япония

Дизайнът на националния ни павилион получи признанието на световно изявени архитекти

Стартира ранното кандидатстване за конкурса "БЪЛГАРСКА МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА" 2026

Стартира ранното кандидатстване за конкурса "БЪЛГАРСКА МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА" 2026

Специално за младите таланти е добавена категория "От идея към реализация"

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

Пилотният проект за 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ предвижда зелени и многофункционални открити пространства, нов корпус и модерна спортна зала

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Aya Estate Vineyards близо до село Хърсово в район Мелник е по архитектурен проект на WhATA и включва още лозя, пасище, конна база, овощна градина, оранжерия, амфитеатър, зони за отдих, ресторант и хотел

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Атанас Гаджев (1960 – 2018) е автор на редица интериорни, екстериорни и пространствени художествено-пластични решения