Офис или бюро вкъщи? Предизвикателствата и бъдещето на хибридната работа

304

Според доклад на Colliers, хибридният модел на работа вече е въведен в 92% от организациите в Полша, но въпреки това не всяка компания преминава безпроблемно към този формат


Източник: www.wework.com. Mennica Legacy Tower, Варшава

Според доклада "Hybrid and Beyond 2023" дистанционната или хибридната работа вече се е превърнала в нова норма, а 73% от респондентите, участвали в проучване, проведено от Colliers, твърдят, че техните организации смятат прилагания в момента модел за оптимално решение. Този брой се е увеличил в сравнение с 2022 г. - тогава са били отбелязани само 55%. В същото време организациите се опитват да балансират дистанционната работа с работата в офиса, като често предприемат различни мерки, за да насърчат служителите да се върнат в офиса.

Показателно е, че 64% от организациите предприемат такива инициативи, а други 9% планират да ги въведат в близко бъдеще. Това обаче не е лесен процес. Сред компаниите, които се опитват да насърчат служителите да се върнат в офиса, делът на тези, които срещат нежелание от страна на служителите, се е увеличил на годишна база от 66% на 79%.

"Като се има предвид до каква степен хибридният модел на работа се е превърнал в част от ежедневието ни, особено в начина на мислене на служителите, организациите трябва да се съсредоточат върху адаптирането на своите дейности, вместо да се стремят да се върнат към традиционните решения”, съветва Дорота Осиецка от Colliers.

“Независимо дали служителите работят дистанционно един или три дни в седмицата, ефективното прилагане на хибриден модел означава промяна на начина на работа на организацията и адаптирането ѝ към новата реалност. Това, което сега е от ключово значение, е способността за ефективно управление на процесите и гъвкавостта при използването на нови решения, индивидуално съобразени с целите на компанията, начина на работа и очакванията на служителите", добавя Осиецка.

Нов модел, нови предизвикателства

Данните, представени в доклада Hybrid and Beyond '23, показват, че въздействието на хибридния формат върху организациите е комплексно и може да донесе както ползи, така и предизвикателства. През последните 12 месеца оценката на ефекта на работата от разстояние върху баланса между професионалния и личния живот на служителите значително се е подобрила. По-голямата част от анкетираните организации (65%) оценяват, че дистанционната работа има положително или много положително въздействие върху благосъстоянието на хората. На годишна база участието в изграждането на индивидуални и екипни взаимоотношения чрез регулярни индивидуални срещи и екипни сесии, както и организирането на социални събития, също се е увеличило значително (съответно от 46% на 64% и от 29% на 46%). През изминалата година значителна промяна е настъпила и в областта на осигуряването на гъвкави условия на труд (увеличение от 47% на 70%).

Въпреки това, както показват резултатите от доклада, работата от дома има и своите недостатъци. Цели 70% от анкетираните посочват намаляването на чувството за принадлежност към екипа като един от отрицателните ефекти. Влошаване на комуникацията на екипно ниво е регистрирано от 52 % от анкетираните, а 48 % заявяват, че работата от разстояние влияе отрицателно върху сътрудничеството.

Картографиране и диагностика

Предизвикателствата, свързани с разработването на ефективни начини на работа в хибридна реалност, изискват използването на подходящи инструменти. "Хибриден барометър" е методология, разработена от Colliers, която се използва за диагностика на функционирането на организацията при този формат на работа. Инструментът позволява бързо да се събере най-важната информация по отношение на ключови аспекти като обмен на информация, усещане за екипност и координация на дейностите. Благодарение на такава диагностика организациите могат бързо да идентифицират потенциалните рискове, да посочат екипите, които ефективно се справят с хибридната реалност, и тези, които се нуждаят от допълнителна подкрепа.

"Хибридният барометър" не само посочва областите, изискващи намеса, но и насърчава културата на учене от другите. В резултат на това компаниите получават инструмент, който им помага да подредят сложната реалност на хибридната работа", обяснява Дорота Осиецка.

Хибридният модел поставя пред ръководния екип предизвикателства, свързани не само с адаптирането на логистиката на работата и използваните инструменти и технологии, но и с въвеждането на ефективни методи на управление и развиването на ключови управленски умения. Наред с многобройните предимства на гъвкавостта трябва да признаем и потенциалните последици, като например загуба на чувство за принадлежност, пречки пред комуникацията и риск от прегаряне.

Ключът към успешното навигиране в този пейзаж е постоянно тестване, оценяване и адаптиране. Организациите трябва да ангажират служителите в диалог, да наблюдават показателите за риск и да са готови да правят бързи промени в отговор на идентифицираните проблеми. В епохата на работа, която се променя с главоломни темпове, способността да разпознавате тенденциите и да се адаптирате към тях е ключът към успеха.

ОЩЕ НОВИНИ

Остават 14 дни до крайния срок за изпращане на кандидатурите в конкурса "Българска мебел на годината"

Остават 14 дни до крайния срок за изпращане на кандидатурите в конкурса "Българска мебел на годината"

Може да се включите до 31 декември с ваши реализирани или концептуални проекти - без значение дали сте професионалист или все още учащ се

Идеал Стандарт представи следващата еволюция в устойчивите поддушови корита с рециклируемата гама UltraFlat Evo

Идеал Стандарт представи следващата еволюция в устойчивите поддушови корита с рециклируемата гама UltraFlat Evo

Изработени от иновативния материал StoneTech™, те съчетават устойчивост с елегантен дизайн и практични характеристики, предлагайки екологично решение без компромис по отношение на стил или функционалност

От 18 до 21 февруари ЕКСПОМЕБЕЛ отваря за сектора на обзавеждането, интериора и дизайна

От 18 до 21 февруари ЕКСПОМЕБЕЛ отваря за сектора на обзавеждането, интериора и дизайна

19-ото издание на утвърдения международен формат ще се проведе заедно с хорека изложението СИХРЕ

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Арх. Любо Георгиев е изготвил План за действие за дейностите, които трябва да бъдат предприети за създаването на инвестиционен проект за адаптация на сградата на бившия текстилен техникум

През пролетта JYSK ще отвори първите си магазини извън Европа в Казабланка, Мароко

През пролетта JYSK ще отвори първите си магазини извън Европа в Казабланка, Мароко

Тази година световният търговец на дребно на домашно обзавеждане отвори четири нови магазина в България и модернизира други четири до най-новата концепция Store 3.0

Обновен и цветен е ученическият стол на Средно училище "Алеко Константинов" в Луковит

Обновен и цветен е ученическият стол на Средно училище "Алеко Константинов" в Луковит

Ремонтът е извършен от „Иво Строй-Кръстев“ ООД, а новият интериор – от „Хаус Клийнинг Сървисиз“ ЕООД