Офис или бюро вкъщи? Предизвикателствата и бъдещето на хибридната работа

279

Според доклад на Colliers, хибридният модел на работа вече е въведен в 92% от организациите в Полша, но въпреки това не всяка компания преминава безпроблемно към този формат


Източник: www.wework.com. Mennica Legacy Tower, Варшава

Според доклада "Hybrid and Beyond 2023" дистанционната или хибридната работа вече се е превърнала в нова норма, а 73% от респондентите, участвали в проучване, проведено от Colliers, твърдят, че техните организации смятат прилагания в момента модел за оптимално решение. Този брой се е увеличил в сравнение с 2022 г. - тогава са били отбелязани само 55%. В същото време организациите се опитват да балансират дистанционната работа с работата в офиса, като често предприемат различни мерки, за да насърчат служителите да се върнат в офиса.

Показателно е, че 64% от организациите предприемат такива инициативи, а други 9% планират да ги въведат в близко бъдеще. Това обаче не е лесен процес. Сред компаниите, които се опитват да насърчат служителите да се върнат в офиса, делът на тези, които срещат нежелание от страна на служителите, се е увеличил на годишна база от 66% на 79%.

"Като се има предвид до каква степен хибридният модел на работа се е превърнал в част от ежедневието ни, особено в начина на мислене на служителите, организациите трябва да се съсредоточат върху адаптирането на своите дейности, вместо да се стремят да се върнат към традиционните решения”, съветва Дорота Осиецка от Colliers.

“Независимо дали служителите работят дистанционно един или три дни в седмицата, ефективното прилагане на хибриден модел означава промяна на начина на работа на организацията и адаптирането ѝ към новата реалност. Това, което сега е от ключово значение, е способността за ефективно управление на процесите и гъвкавостта при използването на нови решения, индивидуално съобразени с целите на компанията, начина на работа и очакванията на служителите", добавя Осиецка.

Нов модел, нови предизвикателства

Данните, представени в доклада Hybrid and Beyond '23, показват, че въздействието на хибридния формат върху организациите е комплексно и може да донесе както ползи, така и предизвикателства. През последните 12 месеца оценката на ефекта на работата от разстояние върху баланса между професионалния и личния живот на служителите значително се е подобрила. По-голямата част от анкетираните организации (65%) оценяват, че дистанционната работа има положително или много положително въздействие върху благосъстоянието на хората. На годишна база участието в изграждането на индивидуални и екипни взаимоотношения чрез регулярни индивидуални срещи и екипни сесии, както и организирането на социални събития, също се е увеличило значително (съответно от 46% на 64% и от 29% на 46%). През изминалата година значителна промяна е настъпила и в областта на осигуряването на гъвкави условия на труд (увеличение от 47% на 70%).

Въпреки това, както показват резултатите от доклада, работата от дома има и своите недостатъци. Цели 70% от анкетираните посочват намаляването на чувството за принадлежност към екипа като един от отрицателните ефекти. Влошаване на комуникацията на екипно ниво е регистрирано от 52 % от анкетираните, а 48 % заявяват, че работата от разстояние влияе отрицателно върху сътрудничеството.

Картографиране и диагностика

Предизвикателствата, свързани с разработването на ефективни начини на работа в хибридна реалност, изискват използването на подходящи инструменти. "Хибриден барометър" е методология, разработена от Colliers, която се използва за диагностика на функционирането на организацията при този формат на работа. Инструментът позволява бързо да се събере най-важната информация по отношение на ключови аспекти като обмен на информация, усещане за екипност и координация на дейностите. Благодарение на такава диагностика организациите могат бързо да идентифицират потенциалните рискове, да посочат екипите, които ефективно се справят с хибридната реалност, и тези, които се нуждаят от допълнителна подкрепа.

"Хибридният барометър" не само посочва областите, изискващи намеса, но и насърчава културата на учене от другите. В резултат на това компаниите получават инструмент, който им помага да подредят сложната реалност на хибридната работа", обяснява Дорота Осиецка.

Хибридният модел поставя пред ръководния екип предизвикателства, свързани не само с адаптирането на логистиката на работата и използваните инструменти и технологии, но и с въвеждането на ефективни методи на управление и развиването на ключови управленски умения. Наред с многобройните предимства на гъвкавостта трябва да признаем и потенциалните последици, като например загуба на чувство за принадлежност, пречки пред комуникацията и риск от прегаряне.

Ключът към успешното навигиране в този пейзаж е постоянно тестване, оценяване и адаптиране. Организациите трябва да ангажират служителите в диалог, да наблюдават показателите за риск и да са готови да правят бързи промени в отговор на идентифицираните проблеми. В епохата на работа, която се променя с главоломни темпове, способността да разпознавате тенденциите и да се адаптирате към тях е ключът към успеха.

ОЩЕ НОВИНИ

"Лозеница Естейт" направи първа копка на луксозния си комплекс

"Лозеница Естейт" направи първа копка на луксозния си комплекс

Той ще се състои от хотелска част с винарна, ваканционни и еднофамилни вили, 5-звезден къмпинг и аквапарк с два вида минерална вода

Fire Station - ново място за култура в английския град Съндърланд

Fire Station - ново място за култура в английския град Съндърланд

Проектът включва и преустройство на сградата на старата пожарна

До 20 февруари е отворен за участие конкурсът „БГ МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА“

До 20 февруари е отворен за участие конкурсът „БГ МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА“

В него могат да се включат производители на мебели, дизайнери, студенти и ученици - както с единична мебел, така и с набор от мебели – серийно производство или по индивидуален проект

Кметът на Варна призовава гражданите да дадат мнение за изграждането на новата библиотека

Кметът на Варна призовава гражданите да дадат мнение за изграждането на новата библиотека

За целта ще са необходими между 50 и 60 милиона лева, които тепърва предстои да бъдат осигурени, а мястото, където е предвидена да бъде реализирана, е градинка и зелена площ

ЕКСПОМЕБЕЛ 2024 отваря вратите си за дизайна, обзавеждането и интериора на 13 март

ЕКСПОМЕБЕЛ 2024 отваря вратите си за дизайна, обзавеждането и интериора на 13 март

Две очаквани събития за годината - Dibla Design Awards 2023 и Българска мебел на годината, ще се състоят в рамките на изложението