Старата мелница в село Кърпачево се превърна в туристически информационен културен център

349

Благодарение на Сдружение „Деветашко плато“, архитектите от студио NADA и голяма група от доброволци днес тя живее трети живот като оживено обществено пространство


Самотна каменна постройка, ситуирана на самия вход на селото, впечатлява посетителите с непретенциозната си красота. Старата мелница в село Кърпачево (община Летница, област Ловеч) е не само важна локална забележителност, но и място, което с времето се е утвърдило като място за среща на култури, народности, поколения, идеи и социален обмен. През 2022 г. тя се превръща в туристически информационен културен център, събуждащ обществения и културен живот в селото и региона. Мелницата претърпява редица интервенции, и днес живее трети живот като оживено обществено пространство, върнато обратно в общността, към която принадлежи.

Любопитна е историята на сградата. Построена е около 1933г. първоначално в съседното село Крушуна, където функционира като воденица. Постепенно спира да се използва активно и двама предприемчиви братя от Кърпачево купуват сградата и решават да я преместят в селото. Всеки един елемент е старателно номериран, разглобен и пренесен на новата локация. Тук около 1950г. Мелницата е сглобена отново и вече функционира като активно обществено средище. Няколко години по-късно е национализирана. След 1989г. сградата е върната обратно на наследниците на двамата собственици, които от своя страна я даряват на Община Летница. Сградата остава без определена функция и не се подържа за дълъг период от време. С годините това довежда до постепенно разрушаване и появата на множество патологии по оригиналната структура.

През 2020 г. местно сдружение - „Деветашко плато“ взима под наем Мелницата и се нагърбва с нелеката задача за нейното възобновяване с финансовата подкрепа на фондация „Америка за България“. Сградата е двуетажна с полуподземен етаж. Външните ограждащи стени са изградени от носеща зидария – от естествен камък (травертин /бигор, добиван от пещерите наоколо, а днес защитен и забранен за добив). В горната си част югоизточната и северозападната фасада завършват с фронтон от зидани единични тухли. Междуетажните подови конструкции са изпълнени от дървени греди с настилка от дървено дюшеме. Настилката в полуподземния етаж е от керамични тухли, положени директно върху земния под. Покривът е двускатен с дървена конструкция, дъсчена обшивка, изолация от каменна вата и покритие от марсилски керемиди.

Подходът към сградата е от югозапад, където се намира и главният вход. Полуподземният етаж е решен в две нива, като в следствие от естествения наклон на терена се обособява втори вход от североизток. Вертикалната комуникация в сградата се осъществява посредством две еднораменни прави дървени стълби. Стълбата, водеща към първия етаж, е в лошо конструктивно състояние и със стръмни стъпала. Дървената дограма по прозорците в по-голямата си част липсва или е в лошо състояние. Входните врати са дървени, двукрили, като по тях също се наблюдават патологии. Наблюдават се изгнили и засегнати участъци по дървеното дюшеме на подовите конструкции на приземния и първия етаж.

Множеството течове в покрива са били основният проблем, довел до деградация на дървените елементи не само на покрива, но и на междуетажните конструкции – пролуки в дървеното дюшеме и компрометиране на носещата конструкция. Влага и регулярни наводнения на сутерена от друга страна, са били друг проблем, който е изисквал специално внимание. Автентичните дървени дограми на прозорците и вратите също са били в лошо състояние.

Главна цел на проекта на STUDIO NADA (арх. Антонина Тритакова и арх. Георги Събев) е реставрация и адаптация на старата сграда, следвайки принципите на „честната“ и откровена намеса и устойчивата архитектура. Максималното запазване на „суровата“ естетика и автентичност на оригиналната структура и деликатното интегриране на новата функция са водещи линии в проектното решение. Балансът между автентичния дух и атмосфера и съвременния отпечатък, който да отговаря на новите нужди, е ключов момент в проектирането и неговото осмисляне води до цялостния и завършен облик. Посредством рециклиране, използване на естествени строителни материали и локални ресурси проектът цели максимална устойчивост и ефективност. Голяма част от материалите, вложени в проекта, са дървени дъски, керемиди, кирпичени тухли, земна и варова мазилка, печени тухли, камък и други, са преизползвани материали, налични на обекта или локални такива.

Основната интервенция се базира на принципите на контраста и баланса. Играта между старо и ново, тъмно и светло, стерилно и „мръсно“, топло и студено, създава специална и неподправено атмосфера на хармония по отношение на автентичния дух на мястото.

Конструктивно укрепване на 3-етажната дървена конструкция е основа за осигуряване устойчивостта на сградата и безопасноста на посетителите. Интервенцията има за цел максимално запазване на оригиналните елементи, като на места те биват подменяни или дублирани с нови дървени или усилени с метални шини.

На приземния етаж са разположени два санитарни възела за посетители, складови помещения и пространство за отдаване на велосипеди под наем. Първият етаж, достъпен от главния вход на юг, се състои от 3 зони – информационен пункт, кухненски бокс и обща част – място за срещи на всички поколения.

Дървените прозорци са изработени по образец на оригиналните и подменени на местата, където е имало такива. Отворите на прозорците са дублирани от вътрешната страна с алуминиева дограма с двоен стъклопакет, с цел минимални енергийните загуби. На първия етаж остъкляването е решено само от вътрешната страна на отворите, с цел запазване на автентичната визия на фасадата, която не е имала дървена дограма на най-горното ниво. Оригиналните входни врати са запазени в актуалното им състояние и дублирани отвън с нови - дървени.

Новата намеса в интериорното пространство е решена с бели метални елементи - като контрапункт на рустикалната автентична структура. Новодобавените елементи подчертават старата конструкция в нейния първичен вид и внасят лекота и светлина във вътрешното пространство. Ажурна перфорирана метална решетка рамкира парапетите и семплата мебелировка. От чисто функционална гледна точка това предлага безопасност, но и в същото време създава характерни погледи и светлосенки в интериора чрез ефекта на наслагване на различни текстури.

Изградена е нова П-образна стълба с конструкция от стоманени профили и ламарина между приземния и първия етаж. Старата стълба е запазена в автентичен вид, обезопасена и експонирана в пространството. Отворът над нея е затворен с ажурен капак от метална решетъчна скара. Отворите през етажите позволяват визуална комуникация през различните нива и обогатяват пространството.

Вторият етаж действа като многофункционално пространство, което осигурява сцена за различни видове културни събития – обучения, презентации, семинари, лекции, публични дискусии и споделено пространство за работа.

Снимки: Тодор Тодоров

Общият резултат е хибридно пространство, което запазва своя уникален и откровен характер, но и да удовлетвори всички съвременни нужди на ново добавената функция. Участието на местната общност и доброволци от всички части на света е друг ключов аспект на стратегията за устойчивост. Ангажирането на младите хора и запознаването им със селския контекст, работата рамо до рамо с местни занаятчии е положителен пример за мултикултурен обмен и диалог между поколенията. Освен това са проведени редица доброволчески работилници, в които участниците са работили рамо до рамо с местните майстори, учат традиционни техники и придобиват умения за работа с естествени материали. Процесът на обучение и предаването на традиционно ноу-хау е било ключова стратегия в процеса на изпълнение. По време на реализацията на проекта се включиха и доброволци от местната общност.

Обединяването на общността около обща кауза – да възродят едно отдавна забравено кътче от местната история, е един от най-възнаграждаващите резултати от проекта. Чувството за колективна гордост и отдаденост към процеса надгражда нематериалната стойност на обекта, създавайки специална връзка между културното наследство и общността. И така днес това, което неотдавна тънеше в разруха, се превърна отново в живо и активно социално средище.

Новият туристически информационен културен център „Мелницата“ с проектант STUDIO NADA, изпълнител Росен Илиев и много доброволци получи награда за реализация в категория „Обществени сгради“ в конкурса ARCHINOVA 2022. „Това е голямо признание за нас и за многото доброволци при осъществяването на проекта. Благодарим и на сдружение „Деветашко плато“, които са причината той да се случи“, каза арх. Георги Събев по време на церемонията по награждаването.

*Проектът получи отличие и в конкурса "Български архитектурни награди 2022" в категорията за ново строителство. Студиото спечели и голямата награда в архитектурния пленер АРТ ЗОНА ХАСКОВО. 

ОЩЕ НОВИНИ

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Срещу изграждането им на инженеринг отново се обявиха от архитектурния бранш

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

През третото тримесечие са отворени сравнително малко площи в ритейл паркове, но по-силна активност предстои

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

Това сочи експертен доклад за резултатите от обследването на актуалното състояние на недовършения строеж

Започна реставрацията на крепостта "Баба Вида"

Започна реставрацията на крепостта "Баба Вида"

Аварийни консервационно-реставрационни дейности стартираха на западния бастион на средновековната крепост