Арх. Алберто Мария Прина: Необходим е по-хуманен подход в проектирането и дизайна

182

Тенденцията е да свържем технологията с естетика и функционалност - с повече интелигентност  и по-малко материали, каза основният гост на събитието Ден на италианския дизайн 2022


Снимка: Citybuild

ITALIAN DESIGN DAY е ежегодна инициатива, започната през 2017г. от Министерството на външните работи на Италия с цел промотиране на емблематичния италиански дизайн по света. През 2018г. гост лектор в София беше арх. Масимиляно Фуксас (по проект на студиото ще бъде обновен площад „Света Неделя“ в София), а през 2019г. гостува инж. Паоло Пининфарина. Денят на италианския дизайн 2022 се проведе на 29 март в Sofia Event Center в София в присъствието на над 350 гости. Организатори бяха ИЧЕ-Агенция София, Confindustria Bulgaria в сътрудничество с Италианския културен институт и Италианското посолство в София, като гост на събитието беше Н. Пр. Джузепина Дзара.

Снимка: Citybuild

Денят на италианския дизайн 2022 се проведе с темата "Re-Generation. Дизайн и нови технологии за устойчиво бъдеще", за да зададе въпросите какъв ще бъде дизайнът в един динамичен и глобализиран свят, който не познава граници и трябва да се регенерира, за да стане устойчив. Това е най-голямото предизвикателство на века: насърчаване на екологичен преход, който е в състояние да комбинира функционалност и естетика с устойчивост и намаляване на въздействието върху околната среда благодарение на технологичните иновации. Дизайнерите и индустриите трябва да се насочат към повторно използване, обновяване и рециклиране на материали и продукти успоредно с разработването на нови, като се използват устойчиви процеси и технологии, базирани на концепцията за кръговата икономика. Накратко, необходимо е да се преосмислят корените на всеки обект - от обзавеждането и автоматизацията на дома до интелигентните градове.

Снимка: Citybuild

Необходимо е да се познава миналото, за да влезем в бъдещето, каза лекторът на събитието арх. Алберто Мария Прина (повече за него на английски език вижте тук). Той е художник, дизайнер, редактор, куратор на културни изложби и не само - професионалният му път винаги е бил воден от силната връзка между историята на изкуството и дизайна и модерните тенденции, сред които идеята за устойчивост в производството и индустрията. Арх. Прина направи кратка ретроспекция за италианския дизайн и защо той е успял да се наложи като водещ в света като източник на нови тенденции. Според него една от тайните на италианския дизайн е, че той разглежда архитектурата и дизайна като едно цяло, като има за цел да задоволи не само нуждите на крайния потребител, но и тези на естетиката, класиката и иновациите.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Италианският дизайн е световно признат като образец на качество, творчески постижения и новаторство. Той е обект на изследване и подражание от много дизайнери и фирми, които се стремят да създават изискани, модерни и майсторски изработени продукти. Арх. Прина акцентира на няколко момента от историята на италианския дизайн, като един от тях е възстановяването от пораженията след Втората световна война и как дизайнерите се ангажират с цялостно проектиране на средата, като се наблюдава интерес към изследването на нови материали, прилагането на новаторски технологии и към провокативни продукти. Друг момент е десетилетието на развитие на поп културата, когато дизайнът пренасочва вниманието си от масовото производство към продукти, предназначени за конкретни групи от хора, от самите вещи - към ефекта, който те създават, от здравия разум към емоциите. Възникналият „радикален дизайн“ експериментира със скулптурните качества на изделията, подхожда с чувство за хумор и се забавлява с противоречивите естетически характеристики. Това е критика на консуматорското общество със създаването на неизползваеми предмети.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Постепенно актуален става проблемът за екологичността на произвежданите изделия. В тази връзка в разговор за новите тенденции на базата на историческата основа и модерното виждане за материали и визия в събитието се включи дизайнерът Елена Мустакова, която съчетава италианско образование и българска креативност (вижте повече за нея тук). Тя завършва дизайн в Италия, връща се в България и от 2018 г. е главен интериорен дизайнер на Ligna Group. Мустакова напомни, че дизайнът е преди всичко експериментиране и търсене на оптималния комфорт за крайния потребител.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Не може да се дистанцираме от сложността на света, а за да свържем технологията с естетика и функционалност, са необходими повече интелигентност и по-малко материали, цитира свой колега арх. Прина. Той акцентира на това, че трябва да се създават продукти и обекти, които да могат да остаряват, а когато жизненият им цикъл приключи, да могат да се трансформират в нещо друго. Много е важно да се следва принципът използвам дърво-засаждам дърво, отбеляза той, и подчерта, че е необходим по-хуманен подход в проектирането, а най-вече - промяна в начина на мислене.  

Снимка: Confindustria Bulgaria

По време на лекцията на арх. Прина гостите виждаха по стените на залата продукти на италианския дизайн. Още примери може да разгледате и тук.

Снимки: Citybuild

Специално за събитието със съдействието на арх. Алберто Мария Прина беше подготвена експозиция – основно столове и фотьойли, ярък пример за неостаряващите линии на класически модели (вижте снимки и информация за тях тук).

Снимка: Citybuild

На събитието присъстваха директорът на ИЧЕ–Агенция София Киара Петрò, зам.-председателят на Confindustria Bulgaria Маурицио Парусо, директорът на Италианския културен институт Верена Витур, заместник-ръководителят на посолството на Малтийския суверенен орден Ива Михайлова, главният архитект на Столична община арх. Здравко Здравков, деканът на Архитектурния факултет при УАСГ проф. д-р арх. Орлин Давчев (на снимката долу) и други.

Снимка: Citybuild

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Инженерингът в образователната ни инфраструктура проваля бъдещето на децата, а нормите за проектиране създават проблеми, вместо да ги решават

Инженерингът в образователната ни инфраструктура проваля бъдещето на децата, а нормите за проектиране създават проблеми, вместо да ги решават

Добрите примери за обновяване на учебни пространства в България са малко, но все пак ги има, показа конференция в 145 ОУ „Симеон Радев“ в София

Офис или бюро вкъщи? Предизвикателствата и бъдещето на хибридната работа

Офис или бюро вкъщи? Предизвикателствата и бъдещето на хибридната работа

Според доклад на Colliers, хибридният модел на работа вече е въведен в 92% от организациите в Полша, но въпреки това не всяка компания преминава безпроблемно към този формат

Посетителски център по рибарство и морско дело е новият културно-исторически обект на Поморие

Посетителски център по рибарство и морско дело е новият културно-исторически обект на Поморие

Още през април опасната сграда на бившата Водна кула бе реновирана, а сега е превърната в интересен морски кът

Citybuild представя обновена платформа за архитектурната общност

Citybuild представя обновена платформа за архитектурната общност

Сайтът вече дава възможност да създавате собствен профил, да публикувате проекти и да управлявате сами своето дигитално представяне

Как да превърнем училището в модерно и уютно място, което стимулира общуването и взаимодействието?

Как да превърнем училището в модерно и уютно място, което стимулира общуването и взаимодействието?

На този въпрос отговаря архитектурно студио Lusio, което разработи интериорния проект за бъдещото училище "Роналд Лаудер" в София, част от Образователен комплекс “Шалом” до пазара "Димитър Петков"