Арх. Алберто Мария Прина: Необходим е по-хуманен подход в проектирането и дизайна

197

Тенденцията е да свържем технологията с естетика и функционалност - с повече интелигентност  и по-малко материали, каза основният гост на събитието Ден на италианския дизайн 2022


Снимка: Citybuild

ITALIAN DESIGN DAY е ежегодна инициатива, започната през 2017г. от Министерството на външните работи на Италия с цел промотиране на емблематичния италиански дизайн по света. През 2018г. гост лектор в София беше арх. Масимиляно Фуксас (по проект на студиото ще бъде обновен площад „Света Неделя“ в София), а през 2019г. гостува инж. Паоло Пининфарина. Денят на италианския дизайн 2022 се проведе на 29 март в Sofia Event Center в София в присъствието на над 350 гости. Организатори бяха ИЧЕ-Агенция София, Confindustria Bulgaria в сътрудничество с Италианския културен институт и Италианското посолство в София, като гост на събитието беше Н. Пр. Джузепина Дзара.

Снимка: Citybuild

Денят на италианския дизайн 2022 се проведе с темата "Re-Generation. Дизайн и нови технологии за устойчиво бъдеще", за да зададе въпросите какъв ще бъде дизайнът в един динамичен и глобализиран свят, който не познава граници и трябва да се регенерира, за да стане устойчив. Това е най-голямото предизвикателство на века: насърчаване на екологичен преход, който е в състояние да комбинира функционалност и естетика с устойчивост и намаляване на въздействието върху околната среда благодарение на технологичните иновации. Дизайнерите и индустриите трябва да се насочат към повторно използване, обновяване и рециклиране на материали и продукти успоредно с разработването на нови, като се използват устойчиви процеси и технологии, базирани на концепцията за кръговата икономика. Накратко, необходимо е да се преосмислят корените на всеки обект - от обзавеждането и автоматизацията на дома до интелигентните градове.

Снимка: Citybuild

Необходимо е да се познава миналото, за да влезем в бъдещето, каза лекторът на събитието арх. Алберто Мария Прина (повече за него на английски език вижте тук). Той е художник, дизайнер, редактор, куратор на културни изложби и не само - професионалният му път винаги е бил воден от силната връзка между историята на изкуството и дизайна и модерните тенденции, сред които идеята за устойчивост в производството и индустрията. Арх. Прина направи кратка ретроспекция за италианския дизайн и защо той е успял да се наложи като водещ в света като източник на нови тенденции. Според него една от тайните на италианския дизайн е, че той разглежда архитектурата и дизайна като едно цяло, като има за цел да задоволи не само нуждите на крайния потребител, но и тези на естетиката, класиката и иновациите.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Италианският дизайн е световно признат като образец на качество, творчески постижения и новаторство. Той е обект на изследване и подражание от много дизайнери и фирми, които се стремят да създават изискани, модерни и майсторски изработени продукти. Арх. Прина акцентира на няколко момента от историята на италианския дизайн, като един от тях е възстановяването от пораженията след Втората световна война и как дизайнерите се ангажират с цялостно проектиране на средата, като се наблюдава интерес към изследването на нови материали, прилагането на новаторски технологии и към провокативни продукти. Друг момент е десетилетието на развитие на поп културата, когато дизайнът пренасочва вниманието си от масовото производство към продукти, предназначени за конкретни групи от хора, от самите вещи - към ефекта, който те създават, от здравия разум към емоциите. Възникналият „радикален дизайн“ експериментира със скулптурните качества на изделията, подхожда с чувство за хумор и се забавлява с противоречивите естетически характеристики. Това е критика на консуматорското общество със създаването на неизползваеми предмети.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Постепенно актуален става проблемът за екологичността на произвежданите изделия. В тази връзка в разговор за новите тенденции на базата на историческата основа и модерното виждане за материали и визия в събитието се включи дизайнерът Елена Мустакова, която съчетава италианско образование и българска креативност (вижте повече за нея тук). Тя завършва дизайн в Италия, връща се в България и от 2018 г. е главен интериорен дизайнер на Ligna Group. Мустакова напомни, че дизайнът е преди всичко експериментиране и търсене на оптималния комфорт за крайния потребител.

Снимка: Confindustria Bulgaria

Не може да се дистанцираме от сложността на света, а за да свържем технологията с естетика и функционалност, са необходими повече интелигентност и по-малко материали, цитира свой колега арх. Прина. Той акцентира на това, че трябва да се създават продукти и обекти, които да могат да остаряват, а когато жизненият им цикъл приключи, да могат да се трансформират в нещо друго. Много е важно да се следва принципът използвам дърво-засаждам дърво, отбеляза той, и подчерта, че е необходим по-хуманен подход в проектирането, а най-вече - промяна в начина на мислене.  

Снимка: Confindustria Bulgaria

По време на лекцията на арх. Прина гостите виждаха по стените на залата продукти на италианския дизайн. Още примери може да разгледате и тук.

Снимки: Citybuild

Специално за събитието със съдействието на арх. Алберто Мария Прина беше подготвена експозиция – основно столове и фотьойли, ярък пример за неостаряващите линии на класически модели (вижте снимки и информация за тях тук).

Снимка: Citybuild

На събитието присъстваха директорът на ИЧЕ–Агенция София Киара Петрò, зам.-председателят на Confindustria Bulgaria Маурицио Парусо, директорът на Италианския културен институт Верена Витур, заместник-ръководителят на посолството на Малтийския суверенен орден Ива Михайлова, главният архитект на Столична община арх. Здравко Здравков, деканът на Архитектурния факултет при УАСГ проф. д-р арх. Орлин Давчев (на снимката долу) и други.

Снимка: Citybuild

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Остават 14 дни до крайния срок за изпращане на кандидатурите в конкурса "Българска мебел на годината"

Остават 14 дни до крайния срок за изпращане на кандидатурите в конкурса "Българска мебел на годината"

Може да се включите до 31 декември с ваши реализирани или концептуални проекти - без значение дали сте професионалист или все още учащ се

Идеал Стандарт представи следващата еволюция в устойчивите поддушови корита с рециклируемата гама UltraFlat Evo

Идеал Стандарт представи следващата еволюция в устойчивите поддушови корита с рециклируемата гама UltraFlat Evo

Изработени от иновативния материал StoneTech™, те съчетават устойчивост с елегантен дизайн и практични характеристики, предлагайки екологично решение без компромис по отношение на стил или функционалност

От 18 до 21 февруари ЕКСПОМЕБЕЛ отваря за сектора на обзавеждането, интериора и дизайна

От 18 до 21 февруари ЕКСПОМЕБЕЛ отваря за сектора на обзавеждането, интериора и дизайна

19-ото издание на утвърдения международен формат ще се проведе заедно с хорека изложението СИХРЕ

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Общинският съвет на Габрово подкрепи създаването на Регионален център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод"

Арх. Любо Георгиев е изготвил План за действие за дейностите, които трябва да бъдат предприети за създаването на инвестиционен проект за адаптация на сградата на бившия текстилен техникум

През пролетта JYSK ще отвори първите си магазини извън Европа в Казабланка, Мароко

През пролетта JYSK ще отвори първите си магазини извън Европа в Казабланка, Мароко

Тази година световният търговец на дребно на домашно обзавеждане отвори четири нови магазина в България и модернизира други четири до най-новата концепция Store 3.0

Обновен и цветен е ученическият стол на Средно училище "Алеко Константинов" в Луковит

Обновен и цветен е ученическият стол на Средно училище "Алеко Константинов" в Луковит

Ремонтът е извършен от „Иво Строй-Кръстев“ ООД, а новият интериор – от „Хаус Клийнинг Сървисиз“ ЕООД