Как да превърнем българското училище в образователна институция на 21 век?

246

„Наръчник за трансформация“ на студио Think Forward се основава на 8 архитектурни и социални проекта, като принципите в него могат да бъдат използвани от всяко училище, поело по пътя на промяната


Снимка: Bulgarian Pavilion

На международното Биенале за архитектура във Венеция, което продължава до 26 ноември, българският павилион представя изложба, която показва обезлюдяването на селища и изоставените училища в страната. Тя обаче дава и възможни сценарии за едно по-добро бъдеще, като архитектите предлагат редица решения за съживяване на изоставените училища в малките общини чрез социални иновации и промяна в модела на образователната институция от миналия век. „Наръчник за трансформация“ е част от съдържанието на каталога „From Darkness to Light“, създаден от кураторския екип на българския павилион. Наръчникът е с автор Think Forward - интердисциплинарно студио, чиято практика надхвърля архитектурния, интериорния и интерактивния дизайн, тъй като е екипът се вълнува от социално-етичните проблеми и техните решения със средствата на изкуството. Повече за проектите на студиото вижте тук.

Снимка: Топлоцентрала

„Наръчник за трансформация“ е колекция от преживени принципи за превръщането на българско училище от 20-и век в образователна институция на 21-ви век в рамките на 8 проекта. Финансирана от делегираните бюджети на училището, тази поетапна модернизация е пример за социална иновация. Специфичното в този проект е единствено името на училището – „Св. св. Кирил и Методий“, а изведените принципи са общовалидни за всяко едно учебно заведение. Общото между проектите е социалният подход.

Принцип на Отвореност

Образованието е средство за опознаване на света чрез любопитство и изследователски ум. „Разопаковането“ на училищната сграда дава възможност за изнасяне на учебния процес и приобщаване на дворните пространства чрез открити класни стаи, природни лаборатории, метеорологични станции, сензорни кътове. Обучението на открито възпитава екологична и социална интелигентност, създава връзка между учениците, заобикалящата ги природа и жителите на прилежащия квартал.

Принцип на Прозрачност

Прозрачността в образователната среда е контрапункт на изолираните зони в училищната сграда на 20-и век. Видимостта, постигната чрез остъклени пробиви, води до взаимовръзки между отделните дисциплини и разкрива потенциал за интердисциплинарно обучение. Прозрачността скъсява границите не сaмо между отделните пространства и предмети, но и между ученици, учители и администратори, създавайки усещане за общност.

Принцип на Свързаност

Общността се гради и чрез методи за активна социализация. Коридорните пространства на училището на 20-и век свеждат своето анемично предназначение до връзка между функционалните училищни зони. Осъзнаването им като кипяща пресечна точка и насищането им с нова социална инфраструктура като зони за общуване, творчество и игра обогатява извънкласните дейности и създава връзка между учениците. Нещо повече – канализирането на детската свръхактивност в градивна дейност в междучасията води до значителен спад на случаите на насилие в училище.

Принцип на Пространственост

Липсата на пространствена информационна система в училище води до загуба на ориентация и често до невъзможност за опознаването на функционални звена от училищната структура като библиотека и клубове. Усещането за пространственост може да се постигне чрез инфраструктура от графични знаци и цветови кодове за училищни функции. Резултатът е достъпна среда и свобода на децата да се възползват от желаните класни и извънкласни дейности.

Принцип на Достъпност

Свободният достъп до всички функционални зони, част от които в училището на 20-и век са с контролиран достъп – актова зала, физкултурен салон, библиотека, активира детската инициативност и дава свобода на децата да самоорганизират своите извънкласни дейности.

Принцип на Гъвкавост

Твърдата структура на училището от 20-и век лишава ученика от усещането за свобода и сковава детската инициативност. Гъвкавото и лесно трансформируемо училищно пространство и мобилно обзавеждане дават възможност за прилагане на различни образователни режими и методи. Колкото по-гъвкава е средата, толкова повече сценарии на използване произвежда детското въображение.

Принцип на Равнопоставеност

Архитектурната училищна типология на 20-и век е отзвук от индустриалното разбиране за поточно предаване на знание. Принципите на йерархичност в образователния процес, архитектурно въплътени в класна стая с подиум и чинове в поточна линия, възпитават страх и пасивност. Демократизирането на образованието изисква премахване на символите на йерархия и създаване на среда на равнопоставеност, диалогичност и активно учене.

Принцип на Преживяване

Докато училището на 20-и век преподава чрез теория, училището на 21-ви век преподава с преживяване, ценности и нагласи. С развитието на способността да се учат от опита си, учениците все повече поемат отговорност за собственото си обучение и развитие и усъвършенстват умението да учат. На архитектурно ниво, проектно-базираното обучение се превъплъщава в база за експерименти, в която всяко теоретично знание може да се приложи на практика.

Think Education Forward е концепция за архитектурно трансформиране на българско училище в рамките на 8 проекта, 2 от които в момента са процес на реализация. Първият етап от стратегията (от 2015г.) включва проектите "5 Стаи", "Out-of-school" и "Демократос". Вторият етап включва: New Infrastructures (2020) - проект за реновация на коридорни пространства, адресиращ проблема за нефункционалните и амортизирали училищни коридори; Sports Hall (2021) - проект за реновация на училищния спортен салон, адресиращ проблема за детското наднормено тегло; Artscience Centre (2022) - проект за трансформиране на училищния сутерен в приложен център за наука и изкуство, адресиращ проблема за липса на проектно-базирано обучение; Discovery Room (в процес на реализация) - проект за ресурсен център, адресиращ проблема за липсата на адекватно образование на деца със специални образователни потребности; Multi-Sport (в процес на реализация) - проект за спортна площадка на открито, адресиращ проблема за липсата на здравно образование.

5 ROOMS (2015)

ОUT-OF-SCHOOL (2016)

DEMOCRATOS (2018)

NEW INFRASTRUCTURES (2020)

SPORTS HALL - MIND SPORTS и PHYSICAL SPORTS (2021)

ARTSCIENCE CENTRE - STEM CENTRE и HALLWAY (2022)

DISCOVERY ROOM (2023)

MULTI-SPORT (в процес на реализация)

Отделно от проектите за училището в Свети Влас, Think Forward имат други за образователна инфраструктура назад в годините: в 58 ОУ "Сергей Румянцев" в столицата - едно от първите, обновили санитарни помещения по инициативата "София избира децата", STEAM центърът в Ахелой, FUN ROOM и ТВОРЧЕСКА СТАЯ в ГПАЕ "Гео Милев" в Бургас.

Вижте още тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Vabul Residence е комплекс с разнообразие от жилищни единици, аптека и подземни гаражи

Vabul Residence е комплекс с разнообразие от жилищни единици, аптека и подземни гаражи

Преобладаващият бял цвят на фасадата създава усещане за простор, а топлите медни акценти на партера и балконите добавят нотка на уют и изисканост

В Трявна откриха първата постоянна изложба с част от колекцията на Международното биенале на стъклото

В Трявна откриха първата постоянна изложба с част от колекцията на Международното биенале на стъклото

Творбите са изложени в галерия "Гъбенски“ и ще останат през следващите пет години с ежегодно обновяване на селекцията

Представиха проект за възстановяване и адаптация на Княжевската минерална баня в София

Представиха проект за възстановяване и адаптация на Княжевската минерална баня в София

Автор на проекта е арх. Любомир Пейчев, благодарение на който, макар и неофициално, банята вече има свой проект

Предстои обществено обсъждане за сградата на старото кметство на колелото на последната спирка на трамвай 5 в Княжево в София

Предстои обществено обсъждане за сградата на старото кметство на колелото на последната спирка на трамвай 5 в Княжево в София

Район "Витоша" предвижда обновяване на помещения с цел социални услуги за 8 деца бежанци (обновена в 16:41)

КАБ обмени опит и добри практики с италиански архитекти и инженери

КАБ обмени опит и добри практики с италиански архитекти и инженери

Основна тема на кръглата маса беше продължаващото обучение