Как да превърнем българското училище в образователна институция на 21 век?
„Наръчник за трансформация“ на студио Think Forward се основава на 8 архитектурни и социални проекта, като принципите в него могат да бъдат използвани от всяко училище, поело по пътя на промяната
Снимка: Bulgarian Pavilion
На международното Биенале за архитектура във Венеция, което продължава до 26 ноември, българският павилион представя изложба, която показва обезлюдяването на селища и изоставените училища в страната. Тя обаче дава и възможни сценарии за едно по-добро бъдеще, като архитектите предлагат редица решения за съживяване на изоставените училища в малките общини чрез социални иновации и промяна в модела на образователната институция от миналия век. „Наръчник за трансформация“ е част от съдържанието на каталога „From Darkness to Light“, създаден от кураторския екип на българския павилион. Наръчникът е с автор Think Forward - интердисциплинарно студио, чиято практика надхвърля архитектурния, интериорния и интерактивния дизайн, тъй като е екипът се вълнува от социално-етичните проблеми и техните решения със средствата на изкуството. Повече за проектите на студиото вижте тук.
Снимка: Топлоцентрала
„Наръчник за трансформация“ е колекция от преживени принципи за превръщането на българско училище от 20-и век в образователна институция на 21-ви век в рамките на 8 проекта. Финансирана от делегираните бюджети на училището, тази поетапна модернизация е пример за социална иновация. Специфичното в този проект е единствено името на училището – „Св. св. Кирил и Методий“, а изведените принципи са общовалидни за всяко едно учебно заведение. Общото между проектите е социалният подход.
Принцип на Отвореност
Образованието е средство за опознаване на света чрез любопитство и изследователски ум. „Разопаковането“ на училищната сграда дава възможност за изнасяне на учебния процес и приобщаване на дворните пространства чрез открити класни стаи, природни лаборатории, метеорологични станции, сензорни кътове. Обучението на открито възпитава екологична и социална интелигентност, създава връзка между учениците, заобикалящата ги природа и жителите на прилежащия квартал.
Принцип на Прозрачност
Прозрачността в образователната среда е контрапункт на изолираните зони в училищната сграда на 20-и век. Видимостта, постигната чрез остъклени пробиви, води до взаимовръзки между отделните дисциплини и разкрива потенциал за интердисциплинарно обучение. Прозрачността скъсява границите не сaмо между отделните пространства и предмети, но и между ученици, учители и администратори, създавайки усещане за общност.
Принцип на Свързаност
Общността се гради и чрез методи за активна социализация. Коридорните пространства на училището на 20-и век свеждат своето анемично предназначение до връзка между функционалните училищни зони. Осъзнаването им като кипяща пресечна точка и насищането им с нова социална инфраструктура като зони за общуване, творчество и игра обогатява извънкласните дейности и създава връзка между учениците. Нещо повече – канализирането на детската свръхактивност в градивна дейност в междучасията води до значителен спад на случаите на насилие в училище.
Принцип на Пространственост
Липсата на пространствена информационна система в училище води до загуба на ориентация и често до невъзможност за опознаването на функционални звена от училищната структура като библиотека и клубове. Усещането за пространственост може да се постигне чрез инфраструктура от графични знаци и цветови кодове за училищни функции. Резултатът е достъпна среда и свобода на децата да се възползват от желаните класни и извънкласни дейности.
Принцип на Достъпност
Свободният достъп до всички функционални зони, част от които в училището на 20-и век са с контролиран достъп – актова зала, физкултурен салон, библиотека, активира детската инициативност и дава свобода на децата да самоорганизират своите извънкласни дейности.
Принцип на Гъвкавост
Твърдата структура на училището от 20-и век лишава ученика от усещането за свобода и сковава детската инициативност. Гъвкавото и лесно трансформируемо училищно пространство и мобилно обзавеждане дават възможност за прилагане на различни образователни режими и методи. Колкото по-гъвкава е средата, толкова повече сценарии на използване произвежда детското въображение.
Принцип на Равнопоставеност
Архитектурната училищна типология на 20-и век е отзвук от индустриалното разбиране за поточно предаване на знание. Принципите на йерархичност в образователния процес, архитектурно въплътени в класна стая с подиум и чинове в поточна линия, възпитават страх и пасивност. Демократизирането на образованието изисква премахване на символите на йерархия и създаване на среда на равнопоставеност, диалогичност и активно учене.
Принцип на Преживяване
Докато училището на 20-и век преподава чрез теория, училището на 21-ви век преподава с преживяване, ценности и нагласи. С развитието на способността да се учат от опита си, учениците все повече поемат отговорност за собственото си обучение и развитие и усъвършенстват умението да учат. На архитектурно ниво, проектно-базираното обучение се превъплъщава в база за експерименти, в която всяко теоретично знание може да се приложи на практика.
Think Education Forward е концепция за архитектурно трансформиране на българско училище в рамките на 8 проекта, 2 от които в момента са процес на реализация. Първият етап от стратегията (от 2015г.) включва проектите "5 Стаи", "Out-of-school" и "Демократос". Вторият етап включва: New Infrastructures (2020) - проект за реновация на коридорни пространства, адресиращ проблема за нефункционалните и амортизирали училищни коридори; Sports Hall (2021) - проект за реновация на училищния спортен салон, адресиращ проблема за детското наднормено тегло; Artscience Centre (2022) - проект за трансформиране на училищния сутерен в приложен център за наука и изкуство, адресиращ проблема за липса на проектно-базирано обучение; Discovery Room (в процес на реализация) - проект за ресурсен център, адресиращ проблема за липсата на адекватно образование на деца със специални образователни потребности; Multi-Sport (в процес на реализация) - проект за спортна площадка на открито, адресиращ проблема за липсата на здравно образование.
5 ROOMS (2015)
ОUT-OF-SCHOOL (2016)
DEMOCRATOS (2018)
NEW INFRASTRUCTURES (2020)
SPORTS HALL - MIND SPORTS и PHYSICAL SPORTS (2021)
ARTSCIENCE CENTRE - STEM CENTRE и HALLWAY (2022)
DISCOVERY ROOM (2023)
MULTI-SPORT (в процес на реализация)
Отделно от проектите за училището в Свети Влас, Think Forward имат други за образователна инфраструктура назад в годините: в 58 ОУ "Сергей Румянцев" в столицата - едно от първите, обновили санитарни помещения по инициативата "София избира децата", STEAM центърът в Ахелой, FUN ROOM и ТВОРЧЕСКА СТАЯ в ГПАЕ "Гео Милев" в Бургас.
Вижте още тук.